«Sigues tu» pilot a batxillerat

El programa «Sigues tu» es duu a terme als centres de secundària des del curs 2014-2015.  Actualment, les intervencions estan adreçades a l’alumnat de l’ensenyament obligatori (de 1r a 4t  de l’ESO), però, donat l’interès d’alguns dels centres participants, aquest curs 2021-2022 es durà a terme una prova pilot per tal d’ampliar les  intervencions a batxillerat i cicles formatius. Per engegar aquest projecte i adequar-lo a les necessitats reals dels centres educatius, és  imprescindible realitzar un procés conjunt entre l’equip del «Sigues tu» i els tutors i tutores dels  centres. Hi han participat la Sussi, la Núria, en Francesc i la Silvia.

Aquesta proposta s’adreça a nou centres educatius de la demarcació de Girona que ja estan duent a  terme el programa en algun dels cursos de l’ESO, i entre aquests, el nostre, l’institut Ramon Coll i Rodés. A l’hora d’establir els grups en els quals es durà  a terme la intervenció, s’ha prioritzat el primer curs tant de batxillerat com de cicles formatius.

La proposta es desenvoluparà a través d’una metodologia participativa i centrada en l’alumna/e  a través de diferents dinàmiques d’aula actives i que tinguin en compte els interessos i necessitats  de l’alumnat participant. Així doncs, les persones facilitadores (tutor/a i equip «Sigues tu»)  esdevenen els elements clau per tal que la intervenció assoleixi els objectius plantejats. La intervenció se situa sota el marc de les Habilitats per a la Vida, que són aquelles competències  necessàries per assolir un comportament adaptatiu que els permeti afrontar efectivament les  demandes i els desafiaments de la vida diària (OMS, 2003). En concret són un conjunt de  competències psicosocials i habilitats interpersonals que ajuden les persones a prendre  decisions informades, resoldre problemes, pensar críticament i creativa, comunicar-se  eficaçment, construir relacions saludables, empatitzar i afrontar i gestionar les seves vides d’una  manera saludable i productiva.

A l’hora de prioritzar els continguts, s’ha tingut en compte el coneixement i treball previ de  l’alumnat de totes les habilitats per a la vida durant l’etapa de l’ESO. En base a això i en resposta a  les necessitats manifestades per alguns centres educatius, la proposta se centra en el  treball de les habilitats de gestió de les tensions i l’estrès i gestió de les emocions i sentiments.

De la mateixa manera, s’ha considerat important incloure la visió salutogènica. Aquesta teoria  explica què crea salut i com podem millorar la nostra qualitat de vida centrant-nos en les  capacitats de les persones i les societats. És a dir, una visió positiva de la salut que té com a  objectiu generar més salut. Concretament, la proposta metodològica inclou els elements  fonamentals del constructe Sentit de coherència, SOC (Antonovsky, 1983). De manera  simplificada, consisteix en el desenvolupament de tres factors: la capacitat d’entendre el món, la  destresa per aprofitar els recursos que tenim a l’abast i, el més important, la confiança que la vida  té un sentit. Per desenvolupar aquests factors, ens calen un seguit de recursos, entre els quals  n’hi ha 4 d’indispensables: estar en contacte amb els sentiments interiors, tenir relacions socials  de suport, desenvolupar qüestions existencials i gaudir d’activitats significatives. El SOC es  comença a desenvolupar al final de l’adolescència i s’ha demostrat que les persones amb un SOC  més fort tenen uns estils de vida més saludables.