Provocant la Pau

provocant-la-pau

Ahir, 2 de febrer, dins els actes de la setmana de la Pau, l’activista de l’ONG Provocant la Pau, Joan Reverté, va venir a l’institut a fer dues xerrades sobre la situació dels refugiats: a penúltima hora lectiva, per als alumnes de 4t d’ESO; i a última hora, per als de 1r de batxillerat —excepte els del grup científic, que eren d’excursió—.

La intervenció va començar amb l’explicació d’on són els refugiats i on es desplacen. Actualment, hi ha 65,3 milions de desplaçats, sent la pitjor crisi de refugiats des de la II Guerra Mundial. A continuació, la xerrada es va centrar més en els refugiats sirians, en el seu recorregut per arribar a Europa, ja que Síria és el país que avui dia presenta el número més gran de refugiats, uns 5 milions.

A continuació, després de mostrar-nos imatges com travessen el mar Egeu des de Turquia per arribar a Grècia, a mans de màfies turques, el Joan va donar més detalls de les activitats que va portar a terme la seva ONG a l’assentament de refugiats que hi va haver als voltants del poble grec d’Idomeni (en grec, Ειδομένη). Idomeni és l’últim poble de Grècia, fronterer amb Macedònia on van quedar milers de persones atrapades quan el govern macedoni va tancar la frontera amb Grècia. Amb l’ajuda dels refugiats van muntar una escola, donant a nens i nenes l’oportunitat d’assistir per primera vegada a l’escola, i, als més grans, de fer classes d’anglès. D’aquesta manera, grans i petits podien escriure missatges que els diferents activistes presents al camp feien arribar a la resta del món.

Aquest “poble” de refugiats desesperats el van desallotjar de males maneres, amb artefactes molt perillosos, diferents autoritats. A la presentació, ens ha mostrat diverses fotografies de recipients que contenien gasos tòxics que, en contacte amb els ulls, fan perdre la visió. Alguns d’ells caducats des de feia 25 anys. A més a més, amb pilotes de goma, es disparava grans i petits indiscriminadament, amb l’únic objectiu d’atemorir la població, una població ja de per si atemorida que fuig de la guerra i l’horror del seu país. Durant aquest episodi de violència es van haver d’atendre més de 700 persones, algunes d’elles en estat greu.

Un cop van desmantellar Idomeni els refugiats van ser traslladats a diferents camps, alguns a la intempèrie, altres militars, altres en fàbriques abandonades que no tenien ni aigua ni llum… La UE ha donat 6.000 milions d’euros a Turquia perquè aquest país eviti l’arribada de refugiats a Europa. Amb aquesta decisió, aquestes persones tenen encara més difícil trobar la vida digna i pacífica que busquen i mereixen.

L’ONG Provocant la Pau continua fent intervencions als diferents camps de Grècia. Amb l’ajuda dels mateixos refugiats i altre personal que està desplaçat allà, van fer-los arribar productes de primera necessitat per superar l’onada de fred de l’hivern.

Per últim, Joan Reverté, va demanar si podem ajudar-los firmant a change.org el projecte Mediterrani, elaborat per ells en el qual impulsen crear rutes segures des de Grècia a Espanya, tenint en compte la normativa europea i espanyola en matèria de seguretat. Ho podeu fer en el següent enllaç:

Provocant la Pau és una ONG de les Terres de l’Ebre amb 11 anys d’experiència en cooperació, especialitzada en infància, joventut i educació, amb projectes a Guatemala, Brasil, Sierra Leone, Gàmbia i, des de març del 2015, en camps de refugiats a Grècia, on, a més de fer front a les necessitats materials, ha promogut projectes educatius i culturals.