Dia Mundial de la Paella

Avui es commemora el Dia Mundial de la Paella, un plat tradicional sorgit de la bona cuina valenciana, però tan profusament estès arreu d’Espanya que ningú dubta que hagi esdevingut un dels seus símbols més reconeixibles internacionalment.

Escriure sobre la paella pot suposar un cert risc per aquell que ho fa: són innúmeres les volcàniques discussions, els encesos debats que protagonitzen els defensors de la paella primigènia (la de l’Horta, amb pollastre i verdures com a ingredients inexcusables) davant els que amplien límits i anomenen paella, en general, a l’arròs guisat en paella (em refereixo ara a l’estri de cuina), sigui acompanyat de carn o de peix o de marisc o de verdures o de llegums o de tot plegat. Només cal recordar l’exaltada polèmica que va provocar el primer disseny de l’emoji de la paella per tal de fer-se una idea del risc subjacent.

En qualsevol cas, la relació del nostre institut amb aquest gustós plat ha estat, al llarg dels cursos, força fructífera, en especial pel que fa als cicles formatius inscrits a l’Escola d’Hostaleria de Lloret de Mar.

La paella és un plat que ha estat sempre molt present a les pràctiques dels cursos, sigui en l’oferta de menjar per emportar, en la demostració culinària de les Jornades de l’Arròs o en el menú de degustació setmanal que elaboren els alumnes del CFGM de Cuina i Gastronomia, sovint, com és lògic, coma a primer plat; però també en alguna ocasió com a tastet per l’aperitiu. D’altra banda, els alumnes del CFGM de Serveis de Restauració han hagut d’elaborar paelles a sala fent ús de la cullera i la forquilla per tal de controlar el producte i proporcionar-ne un bon servei.

Amb tot, aquesta relació del Coll i Rodés amb la paella transcendeix l’àmbit de l’Escola d’Hostaleria. Resulta memorable, per exemple, la hackató de 2020, quan el restaurant Can Bolet va decidir dur a la pràctica una de les idees nascudes del treball en grup de tres alumnes de batxillerat del nostre institut: una innovació sobre el clàssic estri de la paella, la qual permet cuinar i presentar conjuntament paella, arròs negre i fideuada.

Ja veuen, en qüestió de paelles, sembla que el Coll i Rodés té la paella pel mànec.

Feliç commemoració!