20 min para salvar el mundo

El títol d’aquesta entrada, a més de pretendre atreure l’atenció del lector, com dicta una de les regles del periodisme, fa referència a un projecte de dialectometria ludificat que du a terme l’associació GrOC (Gramática Orientada a las Competencias), vinculada a la Universitat Autònoma de Barcelona. En el projecte hi han participat alumnes de 1r d’ESO d’arreu del territori català, entre els quals es trobaven els del Coll i Rodés, orientats pel seu professor de Lengua Castellana, Pasqual Aguilar.

El propòsit d’aquesta investigació és estudiar la variació lingüística en adolescents tenint en compte la seva competència com a parlants i la seva evolució al llarg de diferents anys (des de 1r d’ESO fins a 1r de batxillerat). Per això, a l’alumne se li demanaven una sèrie de dades de caràcter sociolingüístic relacionades amb el grau de bilingüisme entre català i castellà, així com amb altres possibles llengües. L’enquesta tenia una durada aproximada de 20 minuts i es plantejava com un joc en el qual els alumnes havien de resoldre un problema (ni més ni menys que aconseguir salvar el món) contestant una sèrie de preguntes a partir de la seva competència com a parlants.

L’estudi ajudarà l’associació de gramàtics a extreure conclusions referents a la distància entre dialectes de l’espanyol de Catalunya i a la possible existència de diferències en un mateix parlant.