1r premi al concurs de pessebres

Els alumnes de primer de batxillerat artístic que cursen l’assignatura de Tècniques Graficoplàstiques amb la professora del Departament d’Art Núria Sales van treballar durant tot el primer trimestre en la creació d’un pessebre que, un cop finalitzat, va ser ubicat a la vidriera pròxima a la sala de professors del nostre institut. Aquest pessebre va  ser presentat al tradicional Concurs de Pessebres a la Llar que s’organitza a Lloret de Mar.

Els joves pessebristes van haver d’aprendre noves tècniques amb les quals no havien treballat abans. Per tant, l’elaboració d’aquest pessebre va ser complexa per diferents motius.

En primer lloc, es va fer feina a partir de petites caixes de fusta que, en el seu moment, havien contingut maduixes a les fruiteries. La raó d’això era la d’economitzar i transmetre valors de reutilització de materials i evitar la utilització de nous recursos naturals.

En segon lloc, es va decidir fer una preparació del suport, ja que era l’idoni pel procediment pictòric que s’havia d’aplicar al damunt i es va preparar una emprimació a base de guix i cola vinílica. Aquesta emprimació, en diverses capes, es va aplicar amb espàtula a sobre de la base de la caixa de maduixes, imitant les preparacions que feien els artistes de l’edat mitjana abans de pintar sobre fusta. Un cop la capa de preparació va guanyar consistència, es va passar a brunyir-la per tal d’aconseguir una superfície homogènia i llisa. A continuació es va extreure l’excés de pols i s’hi va aplicar una emulsió de cola vinílica i aigua a fi de disminuir lleugerament la porositat del suport, és a dir, a fi d’adequar-lo al procediment pictòric que s’havia d’utilitzar a sobre.

En tercer lloc, es va pintar a sobre de la capa de preparació de la caixa amb una de les tècniques pictòriques més antigues: la pintura al tremp, que consisteix en una emulsió de rovell d’ou, degudament rebaixat amb aigua i barrejat amb els diferents pigments en pols. És una tècnica molt minuciosa que s’ha de treballar amb pinzells fins i per capes primes, quasi veladures. Les pinzellades han de ser curtes i fines en una sola direcció, sense passar pel mateix lloc si no ha passat una bona estona. Als alumnes els va costar aprendre la tècnica i fer les barreges correctes dels pigments per tal de saber trobar el color exacte de les obres romàniques originals de referència.

Per escollir les obres originals de referència, es va fer recerca d’alguns exemples de l’art romànic català que tracten el tema de l’epifania. Les obres que finalment van ser escollides i posteriorment reproduïdes són dues: el frontal d’altar de Santa Maria de Cardet (Alta Ribagorça) i el frontal d’altar de Santa Maria d’Avià (Berguedà).

Per últim, en la vidriera davant la qual es van situar aquests dos frontals d’altar romànics, s’hi va reproduir amb retoladors l’absis de Santa Maria de Taüll (Alta Ribagorça), que també tracta el tema de l’epifania. Per tant, en tots tres exemples hi veureu representada la Mare de Déu en maestà, els Reis Mags o altres escenes com la Nativitat i la visita dels pastors.

Ara l’entusiasme, la dedicació i la passió per l’art han trobat el seu premi. En concret el primer premi dins la categoria d’educació secundària de l’esmentat Concurs de Pessebres a la Llar.

Des d’aquí volem agrair als membres del jurat l’atenció prestada i la concessió d’aquest primer premi, dotat amb 200 € en material escolar. I felicitem els joves pessebristes que l’han obtingut. Enhorabona!

Núria Sales.