Educació contra l’estigma

Foto: http://www.gtimagina.org/

Avui dia, les persones afectades per problemes de salut mental encara pateixen l’estigmatització i el rebuig de la resta de la població. Per aquest motiu, un any més, l’alumnat de 4t d’ESO del nostre institut participa en el programa Antiestigma, present en un total de 42 instituts de Catalunya i que es va crear fa vuit anys per afavorir el creixement emocional de la població des de l’àmbit educatiu. El benefici d’aquest programa és mutu: les persones afectades amb malalties mentals greus, en compartir la seva experiència vital, guanyen confiança en si mateixes i lluiten contra l’estigma, la qual cosa contribueix a la seva recuperació; l’alumnat, en tractar directament amb malalts mentals i escoltar els seus testimonis de primera mà, s’emocionen, empatitzen i se n’adonen que un malalt mental és com qualsevol altra persona i que ningú està lliure de desenvolupar un dia un trastorn mental.

A alguns ja els van conèixer a les sessions de teatre Imagina. Avui, 21 de desembre, han escoltat alguns retalls de les seves vides i l’alumnat, molt interessat, els ha fet tot tipus de preguntes. Sense dubte, aquest programa deixa emprenta entre el jovent del nostre institut. Una mostra és la gran demanda de realitzar les tasques del Servei comunitari als dos hospitals de salut mental del nostre municipi. L’estigma queda trencat.