Consells per a passar el confinament

El Departament d’Orientació del nostre institut ha fet una adaptació del text “Set consells per a passar el confinament amb els fills” (VilaWeb. Autors: Jaume Funes i Jordi Puig). En realitat, cada família ha de trobar les seves millors estratègies de convivència, però aquí teniu alguns consells generals.

1. No desconnectar-los de la realitat

Així com la sobreinformació no és positiva, tampoc no és recomanable de no parlar als infants i adolescents sobre el coronavirus ni edulcorar-los la realitat. Hem de respondre a les seves preocupacions i aprofitar per treballar valors positius com l’empatia, la solidaritat, la generositat o la importància del treball en equip i de la col·lectivitat.

1. No canviar rutines

Cal posar pautes d’organització i evitar viure en la improvisació. No van a l’escola, però ni infants ni adolescents poden tenir la sensació que fan vacances, i per això és important d’insistir en la necessitat de no alterar-los els horaris habituals ni canviar-los les rutines. Cal que s’aixequin aproximadament cap a la mateixa hora, que es dutxin, que es vesteixin de forma habitual ,que dediquin el matí a fer tasques de l’escola/institut, que mengin a les mateixes hores .S’han d’equilibrar les dosis de videojocs , esbarjo i estudi.

1. Fer-los partícips de les tasques de la llar

Aquests dies de confinament poden ser un bon moment perquè els fills col·laborin en les tasques de la llar .

1. Crea una casa-escola mentre no van a classe

Caldrà que els pares s’impliquin molt més i fer una mica de professors/ores.

1. Aprofitar les plataformes digitals per a fer l’exercici físic i l’entreteniment

Han de buscar fórmules per bellugar-se sense sortir.

1. Arribar a pactes i practicar l’empatia i la paciència

Caldrà que els pares es conscienciïn que algunes situacions seran difícils de gestionar i es carreguin de paciència. Cal evitar l’aparició de conflictes constants. Caldrà arribar a pactes i establir normes entre tota la família.

1. Deixar espai als adolescents

Evitar les situacions de tensió i conflicte i provar d’arribar a pactes és especialment important en el cas dels adolescents, amb qui és possible que augmentin les discussions. Si la casa ho permet, no passa res per acceptar que l’habitació és seva. No cal que passin tota l’estona amb pares i germans. S’ha de trobar l’equilibri entre respectar el seu espai i aprofitar que es passarà més temps amb ells per enfortir la relació.

Aquí teniu dos articles molt interessants sobre aquest mateix tema:

Manual de supervivència per a joves confinats amb els pares (Catorze, 7 d’abril de 2020).

Decàleg per viure confinat entre adolescents (Catorze, 7 d’abril de 2020).