Memòria històrica

Avui, hem tingut el plaer de comptar al nostre institut amb la presència de la Rosa Ortiz, una dona que va viure els bombardejos de Barcelona d’ara fa 81 anys i que posteriorment va formar part de les anomenades nenes de la guerra exiliades a la URSS. Alguns alumnes i professores vam tenir la sort de conèixer la Rosa el curs passat, després de visitar l’exposició “Sota les bombes” organitzada pel  Museu de Sant Boi. I va ser tant el que ens va transmetre que no volíem deixar passar l’ocasió de tornar-la a veure.

Avui han estat altres els que han sentit els seus testimonis plens d’emocions i les seves paraules d’agraïment, els que han gaudit de la tendresa que ella mateixa desprén. Ja sigui la primera o la segona vegada que l’escoltem relatar les seves vivències, la pell de gallina apareix i les preguntes sorgeixen. Mitja hora després d’haver acabat la seva xerrada, una trentena d’alumnes l’envoltaven encara volent saber-ne més. Els que ens dediquem a la docència sabem que això no passa cada dia a les aules. I és que sentir de primera mà tot el que hi va viure ha estat un autèntic privilegi.

La Rosa no es cansa de repetir que està molt agraïda a aquell país que li va donar una oportunitat de vida que aquí no hauria tingut. Nosaltres, des de aquí, volem agrair-li de tot cor que hagi compartit aquest matí amb nosaltres. En el nostre dia a dia, nosaltres farem el possible perquè la seva història i la de moltes altres persones que van viure l’exili no caigui en l’oblit. Rosa, les portes del Rafael Casanova sempre estaran obertes per rebre-la! Un milió de gràcies!