Prova de competències bàsiques de 4t d’ESO

Els propers dies 14 i 15 de febrer es realitzaran al nostre centre les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO, que busquen avaluar “en quin grau l’alumnat és capaç de comprendre textos i d’aplicar els coneixements, les habilitats i les actituds que ha adquirit a la resolució de problemes o situacions semblants a les que s’haurà d’afrontar en la seva vida ciutadana, tant si continua estudiant com si s’integra en el món laboral”. L’objectiu és proporcionar eines que permetin potenciar els punts forts i els punts febles tant per a cada alumne/a com per al centre en conjunt.

Informació per a les famílies.

I si ets estudiant i has de fer la prova, no deixis de llegir aquesta informació!

Recordeu que la prova de quart d’ESO del curs 2016-2017 avalua:
– La competència comunicativa lingüística en llengua catalana, llengua castellana i llengua estrangera (i aranès a l’Aran).
– La competència matemàtica.
– La competència cientificotecnològica.

1) La competència comunicativa lingüística consisteix en la capacitat de comprendre i produir textos i missatges de tipologia diversa, utilitzant la llengua com a vehicle de comunicació, obtenció d’informació i suport del coneixement.

En llengua catalana i castellana (i aranès) la prova mesura, de manera coordinada, les mateixes competències i amb els mateixos criteris. Es poden establir lligams amb altres matèries (ciències socials, ciències de la naturalesa…) a través de textos amb temàtica pròpia d’aquestes matèries.

– Comprensió lectora: obtenció d’informació; interpretació de la informació; reflexió i valoració.

– Expressió escrita: redacció (adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística).

En competència lingüística en llengua estrangera (anglès, francès o alemany) s’avalua:

– Comprensió oral: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

– Comprensió lectora: obtenció d’informació i interpretació de la informació.

– Expressió escrita: adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

2) La competència matemàtica consisteix en la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar els nombres, les informacions numèriques i els aspectes espacials de la realitat. Inclou les operacions bàsiques, els símbols i les formes d’expressió i de raonament matemàtic, problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i social.

Blocs de continguts: numeració i càlcul; espai, forma i mesura; canvi i relacions; estadística.

Processos: reproducció (representacions simples; càlculs i procediments rutinaris; resolució de problemes senzills); connexió (comprensió i construcció de models simples; interpretació i resolució de problemes estàndard; ús de diversos mètodes ben definits); reflexió (formulació i resolució de problemes més complexos que impliquen reflexió, intuïció, generalització i interrelació de coneixements rellevants; ús de mètodes més complexos).

3) La competència cientificotecnològica consisteix en la capacitat de resoldre problemes, d’explicar fenòmens naturals i tecnològics, d’interpretar dades, de comprendre la metodologia científica i d’analitzar i avaluar aplicacions tecnològiques. Tot això dut a terme a partir dels coneixements científics i tecnològics, així com del domini dels processos de l’activitat científica.

Les habilitats necessàries per desenvolupar la competència cientificotecnològica es poden consultar al marc conceptual, que trobareu al final d’aquesta pàgina.

Aquest curs és el segon que s’avaluen la competència cientificotecnològica i la llengua alemanya.

cb4teso