Serveis comunitaris

El servei comunitari és “una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat”. Es porta a terme amb una metodologia d’Aprenentatge Servei, que consisteix en “una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo”, i a partir del curs 2018-19 serà de compliment obligat.

Els principis que regeixen el Servei Comunitari són:

1. Educació en valors. Una acció educativa basada en l’experiència, la vivència i la construcció d’hàbits i valors.
  2. Participació activa i democràtica. La participació activa de l’alumnat en un servei que es duu a terme en benefici de la comunitat
  3. Resposta a les necessitats socials emergents. L’atenció de necessitats reals i sentides per la comunitat.
  4. El treball en xarxa dels diferents agents educatius d’un territori a partir d’uns objectius compartits.
  5. Millora constant. Indicadors que permetin fer un seguiment i elaborar propostes de millora

Al nostre Institut el servei comunitari es porta a terme amb tots els alumnes de 3r d’ESO des del curs 2016-17, i entenem que és una contribució important a l’aprenentatge de la competència social i ciutadana i al treball en equip. En tots els casos es fa formació a l’alumnat sobre els aspectes científics i socials del servei comunitari que porten a terme, així com sobre els aspectes pràctics de la col·laboració que aportaran. Els serveis comunitaris que oferim són:

• Gran Recapte d’Aliments
  • Donació de sang amb el Banc de sang i teixits de l’Hospital Josep Trueta, a Porqueres
  • Donació de sang amb el Banc de sang i teixits de l’Hospital Josep Trueta, a Banyoles
  • En preparació per al curs 2018/19
    • Projecte de col·laboració amb la recollida de residus porta a porta del municipi de Porqueres
    • Projecte de col·laboració amb OncoLliga del Pla de l’Estany

Gran Recapte d’Aliments

És uns servei comunitari iniciat durant el curs 2016/17. El Gran Recapte d’Aliments és una campanya de recollida d’aliments bàsics que porten a terme cada anys els Bancs dels Aliments (Fundació Privada Banc dels Aliments de les comarques de Girona) a finals de novembre o inicis de desembre. L’alumnat rep formació sobre la pobresa, la lluita contra la fam i el malbaratament dels excedents alimentaris, i col·laboren amb la recollida d’aliments als supermercats, la difusió de la campanya a la ràdio i la TV i la recollida d’aliments al propi Institut. El servei es clou amb una visita al Centre de distribució d’aliments de Banyoles.

Vegeu aquí l’experiència explicada pels propis alumnes i el reportatge elaborat l’any 2018 per la Xarxa de TV locals, que explica el cas del nostre institut com a exemple de la tasca formadora dels Bancs dels Aliments entre els adolescents per conscienciar-los sobre la pobresa i el malbaratament alimentari.

Donació de sang

Aquest servei es va iniciar durant el curs 2016/17 a Porqueres i s’ha ampliat a Banyoles al curs 2017/18 i es realitza donant suport al Banc de sang i de teixits de l’Hospital Universitari de Girona Josep Trueta.  Es col·labora en l’organització de les jornades i la seva difusió i demostra el seu èxit aconseguint una important repercussió en l’entorn on es realitza l’acte, assegurant així un volum important de donacions. Els alumnes reben formació sobre la importància de la sang i la necessitat de les donacions i es posa molt d’èmfasi en la difusió de la jornada, amb tota mena de mitjans, des de la seva presentació a Ràdio Banyoles i Banyoles TV i la grabació d’una falca publicitària per a la ràdio, a la realització de cartells o vídeos, junt amb el porta a porta per la zona. Les jornades de donacions es realitzen amb col·laboració amb el Centre Cívic de Porqueres i la Clínica Salus Infirmorum de Banyoles.

Podeu veure aquí un dels videos de difusió: