EL MACROCENTRE INEXISTENT

Davant els rumors recurrents sobre el caràcter de “macrocentre” que suposadament hauria de prendre l’Institut Pla de l’Estany en un futur proper, l’equip directiu ha demanat informació als Serveis Territorials de Girona sobre el tamany dels centres actuals i sobre el tamany que tindran en el futur, una tasca que ningú sembla haver fet fins ara. Els resultats d’aquestes dades són els següents:

1. A hores d’ara l’Institut Pla de l’Estany és el centre de secundària més petit de la comarca, amb escassament 623 alumnes, davant dels més de 800 que tenen els altres centres públics de la comarca.
  2. En el conjunt dels Serveis Territorials de Girona, fins a 10 centres superen, i de llarg, el nombre d’alumnes del centre més gran de la comarca. No hi ha al Pla de l’Estany cap “macrocentre” ni, com veurem, n’hi haurà cap en el futur.
  3. El nostre centre, l’Institut Pla de l’Estany no assolirà les dimensions que avui té el centre més gran de la comarca fins els cursos 2020-21 o 2021-22. Aquesta sola dada és suficient per demostrar el caràcter absolutament erroni dels rumors que es fan córrer sobre el caràcter de “macrocentre” que assolirà en un futur proper l’Institut Pla de l’Estany. Ras i curt, el Pla de l’Estany serà d’aquí a cinc cursos com és avui el Pere Alsius, un institut que tothom reconeix que funciona perfectament.
  4. L’any 2021 els tres centres públics de la comarca del Pla de l’Estany es situaran entre els 800 i els 1000 alumnes. Aleshores, és molt probable que hi hagi a les comarques gironines almenys 15 centres més grans que els centres de la comarca del Pla de l’Estany.
  5. El fet que la major part d’alumnes del centre siguin d’ESO i Batxillerat implicarà una major concentració d’alumnes al matí però en cap cas suposarà una minva de la qualitat de l’Institut, perquè ja des d’aquest mateix curs s’estan impulsant mesures que permeten atendre als alumnes com si es tractés d’un centre de menys línies. La qualitat dels ensenyaments i de l’entorn dels alumnes d’ESO i Batxillerat es mantindrà gràcies a:
    1. L’ampliació del centre amb mòduls que compleixen tots els requisits per a fer classe amb normalitat i que, de fet, estan millor climatitzats que la immensa majoria d’aules de Catalunya, que estan preparades per a la climatització d’hivern però no per a la d’estiu.
    2. La nova organització del centre, que vetlla per una atenció individualitzada de l’alumne amb independència del nombre de línies existents. Aquesta atenció individualitzada ja s’ha començat a concretar aquest curs 2016-2017 amb diverses mesures:
      1. Les cotutories a tot el 1r cicle d’ESO (1r i 2n) cosa que vol dir que cada tutor o tutora atén a 14 alumnes i no a 28
      2. El desdoblament dels grups de suport a 1r d’ESO.
      3. El funcionament amb dos equips docents independents i coordinats entre ells. Per posar un exemple, els grups A, B i C seran atesos per un equip de professors i faran les sortides escolars un dia, mentre que  els grups D i E seran atesos per un altre equip i faran les sortides un altre dia.
  6. En darrer terme l’assimilació d’un centre mitjà-gran a manca de qualitat és absolutament errònia. Al revés, les dimensions del centre permetran oferir un servei de qualitat, com ara una oferta major d’assignatures de modalitat a Batxillerat o d’optatives i específiques a 4t d’ESO. Actualment, i pel que fa a les competències bàsiques que assoleixen els nostre alumnes, el centre està situat al nivell mitjà-alt, clarament per sobre de la mitja de Catalunya, alhora que els nostres millors alumnes se situen al nivell alt a la majoria de matèries. No hi ha cap raó per pensar que deixarà de ser així. Al mateix temps, amb l’oferta de nous cicles formatius de grau mitjà i superior ampliem el ventall formatiu pels alumnes, millorant la seva qualificació i el seu desenvolupament professional i personal d’acord amb les necessitats del mercat laboral.

Properament enllaçarem amb l’informe complet.

Aquest text ha estat elaborat per l’equip directiu de l’Institut Pla de l’Estany.

P1420873