En Marc Grabulosa i l’Albert Puigdevall ens expliquen la seva experiència al Joves i Ciència

Durant el curs passat, en Marc Grabulosa i l’Albert Puigdevall, aleshores alumnes de 4t d’ESO i actualment a 1r de Batxillerat al nostre institut, varen ser seleccionats, entre 900 alumnes de tot Catalunya, per formar part del programa “Joves i Ciència”. Com cada any, de tots els alumnes que es presenten i, després de superar diferents proves, només es seleccionen 50 estudiants de 4t d’ESO.

Aquest programa ofereix la possibilitat d’entrar en contacte directe amb la investigació científica. Té una durada de tres anys i es porta a terme fonamentalment durant els estius. Els estudiants seleccionats treballen en un dels 5 projectes que s’ofereixen en aquesta fase, cadascun dels quals està format per 10 estudiants.

En aquest primer any i, durant 13 dies, els estudiants viuen la recerca científica al centre MónNatura Pirineus ( a Les Planes de Son ) de la mà d’investigadors de primera línia.

En Marc va participar en el projecte Finestres al cel, una visió completa de l’astronomia actual, i l’Albert va participar al programa Explorant i aplicant la biologia molecular: des de l’enginyeria genètica fins a les nanomàquines.

Aquí ens expliquen la seva experiència:

Albert:

“L’estada d’estiu al centre Mónnatura Pirineus ha estat, per mi, una experiència apassionant. El projecte ha sigut espectacular. Els investigadors i responsables al Centre eren molt atents i bons mestres.

Pel que fa a les pràctiques dutes a terme al laboratori, estic molt content ja que he tingut uns professors que m’han ensenyat a fer-ho tot per mi mateix, aprenent a valorar tant els errors com els bons resultats. També m’han inculcat el valor de l’esforç, la constància i la curiositat; que són indispensables en una investigació científica.

L’ambient tant a classe com al laboratori era insuperable i he après moltíssim en els àmbits teòrics i pràctics.

Per part dels companys vam acabar mantenint una relació boníssima, on es treballava dur sense sacrificar el companyerisme i la diversió. Ha sigut una experiència molt positiva.”

Marc:

“Per part meva, aquests 13 dies a Planes de Son han sigut una experiència que mai no oblidaré. He participat al projecte “Finestres al cel, que proporciona una visió completa de l’astronomia actual”.

Durant aquells dies vaig poder conèixer moltes coses sobre física i astrologia, ja que vam tocar molts temes diversos: forats negres, supernoves, física quàntica… El grup d’astronomia vam disposar d’un observatori semi-professional amb el qual vam poder veure: galàxies, asteroides, cúmuls… Així doncs, compaginàvem classes teòriques durant el dia amb les observacions que feiem a la nit, aprofitant l’espectacular cel del que disposàvem. Això ens permetia poder aplicar la teoria a la pràctica sense moure’ns del centre Mónnatura Pirineus, cosa difícil en l’astronomia.

L’ambient de les estades era magnífic i vaig aprendre un munt tant dels investigadors com dels altres “Joves i Ciència”. A part de l’aprenentatge, aquestes estades m’han ajudat a veure què és el que realment m’agrada i ajudar-me a veure què vull i què no vull fer en un futur.”

Però això no s’acaba aquí, ara tots dos hem d’escriure un article científic relacionat amb el projecte que vàrem treballar durant aquesta estada. Aquest article, sortirà publicat a principis del 2020. Això ens permetrà, escollir un nou projecte de recerca científica en un centre de recerca de Catalunya. Durant l’estiu de 2n de batxillerat, tindrem l’oportunitat de participar en una estada de recerca internacional. En aquesta fase, ens enfrontarem al repte de proposar un projecte de recerca a desenvolupar, ja sigui en un centre d’investigació o en un programa internacional de ciència.

Els participants al Joves i Ciència d’aquesta any (foto: blog del Joves i Ciència)