Anem al teatre: “La casa de Bernarda Alba”

1L’alumnat de batxillerat de l’Institut Montbui va assistir a la representació de l’adaptació de l’obra “La casa de Bernarda Alba” de Federico García Lorca proposada pel programa Teatre i Literatura que organitza la Diputació de Barcelona, a l’Ateneu d’Igualada.
L’obra ens explica un drama familiar i vital on les protagonistes són dones que viuen oprimides sota la mà ferma de la Bernarda, i que no poden ser lliures per a disfrutar de la pròpia vitalitat i del què comporta.

L’obra està estructurada en tres actes i onze seqüències escollides magistralment de l’obra. A dalt de l’escenari, un triangle de tres dones: la Poncia, criada de la Bernarda, la jove Adela, filla de la Bernarda a la flor de la joventut, i la Bernarda acompanyada d’un bastó, instrument de poder, dona cridada a ser la capdavantera de la casa familiar, vetllant pels costums i pel bon nom de la casa. L’obra, a mida que avança, va anticipant el final tràgic, a causa dels desitjos antagònics entre la mare i les filles, concretament en la representació, la filla més jove, Adela.
L’obra es representava amb un escenari decorat només amb unes cadires de vímet, que donaven gran protagonisme a les actrius dalt de l’escenari, amb moltíssima força expressiva i vestides de negre rigorós. L’obra presentava un muntatge esplèndid de llums i música que donava vivor a la representació.
Una vegada acabada l’obra, l’alumnat, content i satisfet, va poder fer preguntes a les actrius i la directora, que havia adaptat l’obra, qüestions sobre el context d’escriptura de l’autor, la manera de fer l’obra més contemporània i altres aspectes importants que mostra l’obra i que trascendeixen el pas del temps.