Setmana de la Dona

La Setmana de la Dona és una iniciativa que es va engegar el curs 2020-2021 amb l’objectiu d’aprofundir en les activitats que tradicionalment es portaven a terme al centre el 8 de març tot coincidint amb el Dia de la Dona Treballadora.

A les sessions de treball i la manifestació iniciades el curs anterior, es van sumar les xerrades de dones de la Jonquera en què explicaves les seves experiències vitals a l’alumnat.

Fotos i vídeos de la celebració.

Per commemorar el dia 8 de març, Dia de la Dona Treballadora, es van portar a terme diverses activitats:

Sessions de treball: Al llarg de tres dies, va haverhi algunes activitats relacionades amb la situació de la dona, com ara el visionat de pel·lícules (Billy Elliot, Libertarias, etc.) o documentals, reflexions sobre el paper de la dona (la seva evolució al llarg de la prehistòria, el sexisme a la publicitat, etc.) i xerrades (Identitats de gènere. Diversitat de gènere, afectivo sexual).

Tallers: A part de les activitats esmentades, n’hi va haver-hi d’altres destinades a preparar la manifestació del 8 de març. D’una banda, es van treballar els manifestos (en van sortir quatre: el d’alguns alumnes de 3r d’ESO B, el de la Mariam Ghaddar, de 1r de Batxillerat, el de l’Eva Sánchez, de 1r de Batxillerat, i el de l’alumnat de 2n de Batxillerat) i, d’una altra banda, es van elaborar pancartes.

Manifestació: Es va anar fins la Plaça de l’Ajuntament i el manifest escollit, el de l’alumna de 1r de Batxillerat Eva Sánchez, va estar llegit a davant de les autoritats locals, els alumnes del centre i tots els jonquerencs que s’hi van voler afegir.

8M gegant: Es va representar al pati de l’institut, amb la participació de l’alumnat i la col·laboració desinteressada d’en Josep, de Falgués Fotografia, que va fer les fotografies aèries.

Curs 2020-2021

Al llarg de la Setmana de la Dona, del 8 al 12 de març, es van portat a terme al centre moltes activitats a tots els nivells d’ESO i Batxillerat i des de la gran majoria de les matèries, com ara: classes monogràfiques sobre la situació de la dona al món clàssic, les trobairitz i les dones escriptotes des de l’Edat Mitjana fins el segle XX; jocs de pistes per l’institut sobre diferents dones que han fet història i a la biblioteca del centre, adreçats a totes les edats, i per descobrir escripores i obres feministes; visionat de pel·lícules com: Ágora, Figuras ocultas, Coco avant Chanel, Pride and Prejudice, Antonia’s line, Libertarias o Chocolat i documentals com: Dones esportistes que han trencat barreres, Grandes inventos creados por mujeres, Girls toys VS boys toys, the experiment, A class that turned around kids’ assumptions of gender roles, Mariama, Rachel Carson, pionera del movimiento ambientalista i Dones, ciència i tecnologia…una carrera de fons; recerca i elaboració de pòsters i cartells sobre dones franceses que han deixat petjada al llarg de la història i dones rellevants de la II República i la Guerra Civil, adscripció al moviment #NoMoreMatildas; anàlisi del llenguatge a la música (trap, reggaeton, electro urbana), a la publicitat, al refranyer popular i als lemes del #8M; lectura i anàlisi de contes i poemes: “La cenicienta que no quería comer perdices“, de Nunila López, “Diacrític“, de Mireia Calafell, “8 de març” i “T’estimo perquè sí, perquè el cos m’ho demana”, de Maria Mercè Marçal; presentacions de dones importants i estudi de la situació de la dona als països d’origen dels alumnes de l’Aula d’Acollida; creació de la instal·lació artística col·lectiva “La nostra melodia d’igualtat i respecte“.