I-Música

Memòria relat del projecte

Què és i quan comença

Aquest vídeo ha estat elaborat pels alumnes de 4t de la matèria de Tecnologia.

Durant el curs 2015-2016, l’Institut de la Jonquera va acordar amb l’Escola Municipal de Música de la Jonquera, amb el suport de l’ Ajuntament de la Jonquera, crear un projecte educatiu anomenat I-Música amb l’ objectiu d’acostar la música als alumnes de primer i segon curs d’ESO de l’ institut.

Professors de l’Escola de Música, de forma coordinada amb el professorat de Música de l’institut, porten a terme, dins l’horari lectiu i en el propi institut, activitats d’educació musical, per tal que els alumnes tinguin accés a l’aprenentatge i la pràctica de la música amb instruments.

La durada del projecte és de dos anys per promoció, de manera que l’alumnat de 1r d’ESO continua l’aprenentatge de l’instrument durant 2n d’ESO. El primer any del projecte (2015-2016), l’alumnat de 1r d’ESO comença la pràctica amb instruments de corda fregada (violins i violoncels), que continua a 2n. El següent curs escolar (2016-2017) s’inicia la segona part del projecte, amb instruments de vent (flauta travessera, clarinet i saxòfon) i s’allarga igualment fins a finalitzar el 2n d’ ESO.

L’alumnat va començar el projecte a final del mes d’octubre. A 1r d’ESO es va iniciar el projecte amb instruments de corda (violins i violoncels); a  2n d’ESO van tocar instruments de vent fusta (clarinets, flautes travesseres i saxofons). Es va poder tornar a la  “normalitat” per primera vegada després de la COVID, i tant 1r com 2n d’ESO van continuar tocant els instruments assignats fins el mes de juny.

Es van aconseguir a nivell tècnic diverses fites en l’històric del projecte, com ara grups que van aconseguir tocar escales senceres i posar més dits que a altres cursos (també amb els instruments de vent), tot donant més possibilitats a l’hora de tocar l’instrument. A l’actuació de final de curs es va fer un petit viatge pel nostre (Alt) Empordà, i es va aprofitar la col·laboració d’alumnes d’altres nivells, sobretot de 4t d’ESO, es va projectar imatges dels llocs que descrivia la música. Els alumnes de corda i vent (1r i 2n d’ESO) van tocar plegats i van treballar per preparar el concert de manera conjunta.

Els alumnes de 2n d’ESO, que el curs anterior s’havien iniciat en la pràctica dels instruments de corda (violí i violoncel), van continuar amb els mateixos instruments el primer quadrimestre per tal d’aprofundir-hi una mica més. Al desembre van oferir un concert de nadales:

2n A: Campana sobre campana
2n B: El trineu
2n C: Santa Claus is coming

A partir del gener, van ser els alumnes de 1r d’ESO que es van iniciar en la pràctica dels instruments de corda. A final de curs van oferir dos concerts: Un al carrer, a davant del CAP, i obert al públic en general, i un altre a la sala polivalent del centre i amb motiu de la jornada de portes obertes als alumnes de 6à de primària. Amb l’objectiu de donar més transversalitat al projecte, alguns alumnes dels altres cursos de l’ESO hi van participar de diferents maneres: Alguns alumnes de 2n d’ESO van acompanyar les peces musicals amb percussió corporal, mentre que alguns altres alumnes de 4t d’ESO van enregistrar i editar els vídeos. El cartell per publicitar el concert va córrer a càrrec dels alumnes de 1r d’ESO.

Jornada de portes obertes

Curs 2020-2021

Com a conseqüència de la Covid-19, el projecte I-Música es va desenvolupar en una versió reduïda i d’acord amb les mesures sanitàries vigents. Des del gener fins al març, els alumnes de 2n d’ESO van continuar iniciant-se en la pràctica dels instruments de corda, violí i violoncel, que ja havien començat el curs passat i no havien pogut acabar. Després de les vacances de Setmana Santa i fins a final de curs, els alumnes de 1r d’ESO van participar en el projecte també amb la pràctica d’instruments de corda (habitualment, si els alumnes d’un curs tocaven instruments de corda, els altres tocaven instruments de vent), ja que els de vent podrien ser més problemàtics des del punt de vista de la salut. Per les classes d’instrument es van fer servir tant l’aula polivalent del centre com les instal·lacions de l’Escola Municipal de Música a Can Laporta.

Fotos i vídeos del concert de final de curs de 1r d’ESO

Vídeos del concert de final de curs de 2n d’ESO

Curs 2019-2020

La promoció de 1r d’ESO va aprendre a tocar instruments de corda fregada (violins i violoncels); l’alumnat de 2nd’ESO va continuar la pràctica amb instruments de vent (flauta travessera, clarinet i saxofon).

Fotos del projecte al llarg del curs

Curs 2018-2019

La promoció de 1r d’ESO va aprendre a tocar instruments de vent (flauta travessera, clarinet i saxofon); l’alumnat de 2n d’ESO va continuar la pràctica amb instruments de corda fregada (violins i violoncels).

Curs 2017-2018

La promoció de 1r d’ESO va aprendre a tocar instruments de corda fregada (violins i violoncels); l’alumnat de 2n d’ESO va continuar la pràctica amb instruments de vent (flauta travessera, clarinet i saxofon).

Fotos del projecte al llarg del curs

Curs 2016-2017

La promoció de 1r d’ESO va aprendre a tocar instruments de vent (flauta travessera, clarinet i saxòfon); l’alumnat de 2n d’ESO va continuar la pràctica amb instruments de corda fregada (violins i violoncels).

Curs 2015-2016

El projecte I-Música es va iniciar amb l’alumnat de la promoció de 1r d’ESO, que va aprendre a tocar instruments de corda fregada (violins i violoncels).

Fotos del projecte a Sant Jordi