Setmana de la Ciència

La Setmana de la Ciència és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i que es comença a celebrar en el nostre centre el curs 2021-2022.

De l’11 al 20 de novembre va tenir lloc la Setmana de la Ciència. Al centre es va celebrar entre el 14 i el 18 de novembre i aquest és un resum en imatges de les activitats que es van portar a terme:

Tallers STEM

-Taller de cúpules de Leonardo da Vinci a 1r d’ESO: El taller, que ja s’havia fet el curs passat, va estar dinamitzat per docents de l’Institut. Va consistir a construir col·lectivament cúpules d’uns 4 metres de diàmetre i 1 metre d’altura aproximadament. Es va iniciar amb una petita explicació sobre l’activitat i la forma de col·locar els bastons. La construcció va començar pas a pas amb la participació de tothom i en qüestió de 10 minuts ja era visible com anava creixent i aixecant-se. Un cop construïdes, els alumnes van poder entrar-hi a dins. També es van poder aixecar.

-Taller “Robo-Sumo” a 2n d’ESO: El taller el va portar a terme Explorium. Els alumnes van construir i programar un robot capaç d’enfrontar-se a altres robots i van fer un combat final de Robo-Sumo amb material Lego Minstorms. Per aconseguir-ho, van haver de tenir en compte els sensors de què disposaven i com es relacionaven amb l’entorn.

-Tallers “X-Perimenta” a 3r d’ESO: El taller va estar portat a terme per docents de l’Institut. Els alumnes van fet tres experiments: el missatge secret, la detecció de clorurs en aigua i la pasta de dents d’elefant a través dels quals van poder observar diferents reaccions químiques.

-Taller “Cuinem amb la Ciència” a 4t d’ESO: El taller el va dinamitzar Explorium. Els alumnes van fer dos experiments a través del quals van poder respondre preguntes com: “Quan s’ha de posar la sal quan fem brou?” i “Quan bullim verdura?”, “Quin fenomen explica el procediment per fer-nos un te?” i “Quina ciència s’amaga darrere el bany maria?”.

-Taller “Coets d’Aire” a Batxillerat: El taller el va portar a terme l’empresa Explorium. L’alumnat va fer un coet impulsat i van comprovar quin va ser el que va volar el més lluny possible.

Altres activitats

– II Concurs de Fotografia Matemàtica de l’Aula d’Acollida

Taller de reparació de mòbils (Projecte Reset) a l’optativa de 4t d’ESO de Tecnologia

– Xerrada dins el cicle Un dia en la recerca a la UdG “Com contribuïm a frenar el canvi climàtic?” a càrrec de la Carolina Martí a l’optativa Reptes Científics a 1r de Batxillerat

A més a més, a algunes matèries de ciències es van fer activitats diverses, com ara visualització de documentals o pràctiques de laboratori.

Del 12 al 21 de novembre se celebra la 26a Setmana de la Ciència, una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

Aquestes són les activitats portades a terme, organitzades pel departament de Ciències, i al voltant de la temàtica de la Sostenibilitat:

Experiments: “la ciència de l’aigua“, “l’efecte de la concentració de nitrats a les plantes” i “la cèl·lula”, “l’equílibri químic i la seva relació amb la contaminació atmosfèrica”

Cúpules de Leonardo: A partir de diferents patrons geomètrics, els alumnes han aixecat cúpules en què les seves peces de fusta no necessitaven cap element d’unió fixa, però sí el treball en equip.

Fotografia matemàtica: I Concurs de Fotografia Matemàtica dels alumnes de l’Aula d’Acollida

Exposicions: visita virtual a l’ETAP (estació de Tractament d’Aigua Potable) en 3D, i exposició “Tu tens la paraula“, a la sala polivalent, sobre l’estalvi energètic

Vídeos divulgatius: “La huella ecológica del hombre”, “Residuos: no hay marcha atrás”, “La casa sostenible”, “El problema de l’aigua”,

Productes reciclats i sostenibles: elaboració d’un boc’n’roll a partir d’un envàs de llet, preparació d’una llimonada sense residus