Mapa de Ball

Mapa de ball és un projecte de pràctica artística a l’aula i està destinat a introduir i apropar el llenguatge del moviment i la dansa contemporània al públic més jove. Es presenta com una eina educativa pel professorat, però sobretot s’introdueix com una vivència i experiència positiva, tant personal com col·lectiva. D’altra banda, el procés de creació coreogràfica que es comparteix entre alumnes i professors, amb la supervisió artística del coreògraf i ballarins i ballarines locals, dona com a resultat final un espectacle de dansa contemporània.

Aquest projecte va néixer com una extensió al territori català de la Jornada Jove de Creació Artística: Dansa Contemporània d’àmbit barceloní, organitzada pel Mercat de les Flors, Institut del Teatre i Institut d’Educació de Barcelona (IMEB).

El projecte, que es va iniciar el curs 2019-2020, es va consolidar el curs 2020-2021 i actualment es realitza des de la matèria d’Educació Física. Es tracta de l’hereu del Projecte Teatre i dansa, que anava adreçat als alumnes de 3r d’ESO de les matèries Cultura Clàssica-Emprenedoria (amb la professora Laia Tomàs) i Educació Física (amb el professor Jordi del Campo) i es portava a terme a l’institut i a la Societat de la Jonquera al llarg d’un quadrimestre de cada curs amb la col·laboració d’Agitart. Es va realitzar, en aquest format, entre els cursos 2016-2017 i 2019-2020.

Els objectius bàsics eren:
– Oferir experiències participatives i de pràctica escènica en l’àmbit escolar com a recurs pedagògic per desenvolupar noves estratègies d’aprenentatge del currículum educatiu i de les competències bàsiques.
– Garantir la igualtat d’oportunitats d’accés als alumnes a l’oferta artística sigui quina sigui la seva procedència geogràfica.

Els alumnes implicats pagaven una part del viatge que farien a final de 4t d’ESO amb els diners obtinguts de la venda d’entrades.

Es va tornar a barrejar el teatre i la dansa amb la col·laboració d’Agitart i els alumnes implicats van ser els de 3r d’ESO des de la matèria d’Educació Física (amb el professor Jordi del Campo) pel que fa a la dansa i els de 4t d’ESO de la matèria de Llatí (amb la professora Laia Tomàs) pel que fa al teatre. La representació portava el títol “Nascuda de l’escuma“.

L’alumnat de 3r d’ESO va representar la coreografia “Vibrar el temps”, que havien estat preparant des de la matèria d’Educació Física al llarg de tot un trimestre, al mes de març, a la Societat de la Jonquera.

Fotos de la representació.

“Vibrar el temps” és una reflexió crítica sobre el temps en què vivim a través de les expressions pròpies de cada jove participant en l’experiència. L’interès es troba a reconèixer les inquietuds i potencials artístics dels alumnes per integrar-los en una creació comuna, en la qual la convivència i la diversitat siguin el principi, el fi i el mitjà.

Joao Lima (Brasil, 1980) és performer, coreògraf i educador. Va estudiar en el Curs de Formació d’Actors de la Fundació Joaquim Nabuco (1998/2000) i en el grau d’Arts Escèniques de la UFPE. Va participar en el Curs de Creació i Investigació Coreogràfica del Fórum Dança, a Lisboa (2006) i en la Formació ESSAIS en el CNDC d´Angers, França (2006/7). El 2002 va rebre el Premi al Millor Actor de l’Associació de Productors d’Arts Escèniques de Pernambuco.

Curs 2020-2021

Els alumnes de 4t d’ESO van formar part del projecte ‘Tots Dansen’, impulsat per la Generalitat de Catalunya, el Mercat de les Flors i l’Ajuntament de la Jonquera i coordinat pel col·lectiu AGITART. Van participar activament en un procés de creació coreogràfica, liderat per l’artista Constanza Brncic i compartit amb diferents professors del centre. El resultat va ser un brillant espectacle de dansa contemporània titulat Carrers. A través del reeixit projecte, nascut el curs 2012-2013 a la ciutat de Barcelona, els nois i les noies van veure reforçat el paper de la dansa com a eina educativa i van treballar la transmissió de valors, la creativitat i el treball en equip.

Podeu veure l’espectacle Carrers en aquest enllaç.

Els alumnes de 3r d’ESO van representar l’espectacle “Pinya”, de la coreògrafa, performer i artista Sònia Gómez, al pavelló d’esports municipal a davant dels alumnes de 1r d’ESO.

Es tracta d’un projecte liderat pel Mercat de les Flors i organitzat per AGITART en què van participat els centres de secundària de l’Alt Empordà: Institut La Jonquera, Institut Illa de Rodes, Institut Cap Norfeu, INS Castelló d’Empúries, Institut El Bruel Empuriabrava, INS El Pedró, Institut Narcís Monturiol, Institut Ramon Muntaner, Institut Cendrassos, Institut Alexandre Deulofeu i Institut Olivar Gran.

En el cas del nostre centre, va ser l’Ajuntament de la Jonquera qui va finançat el projecte.

Podeu veure més fotos i vídeos en aquest enllaç.

Més informació sobre el projecte.

Curs 2019-2020

Com a conseqüència del confinament per la Covid-19, l’espectacle que havien d’haver preparat els alumnes de 3r d’ESO es va acabar transformant en una col·laboració puntual d’alguns alumnes en l’espectacle virtual Mapa de Ball: “Carrers” Edició confinada.