Dit i Fet

El Projecte Singular de l’Institut de La Jonquera es titula “Dit i Fet”.

Els alumnes que participen en el PS el curs 2020-2021 són alumnes de 4t d’ESO. Fruit de la situació de pandèmia, per a l’organització del centre no ha sigut possible dur a terme el PS a 3r de l’ESO.

Pel que fa al nombre d’alumnat que 4t que participa al “Dit i fet”, aquest curs són 12 participants.

Tenint en compte els recursos previs d’atenció a la diversitat que disposa el centre, l’organització del projecte és el següent:

Objectius generals

• Potenciar valors com la responsabilitat, el compromís personal i grupal, la superació i l’esforç.
  • Respectar les necessitats i ritmes d’aprenentatge individuals .
  • Contribuir a que l’alumnat assoleixi els objectius generals d’etapa i les competències bàsiques de l’ESO, donant opcions reals de promocionar sempre que hi hagi un bon aprofitament del recurs.
  • Capacitar a l’alumne/a per incorporar-se al món laboral i/o seguir diferents itineraris formatius (CFGM, PFI, Garantia Juvenil, cursos de Formació professional…).
  • Implicar les famílies en els objectius educatius i millorar, alhora, les relacions centre-famílies oferint alternatives viables a les necessitats educatives dels seus fills i filles.

Selecció d’alumnat

La selecció d’alumnat participant al projecte es fa a partir de la recopilació d’informació sobre l’alumnat i el seu historial acadèmic. La proposta de derivació al PS es fa a través de la petició de l’equip docent corresponent i també a través de la CAD.

La Comissió d’Atenció a la Diversitat i el professorat responsable del projecte decideixen els casos que més s’adapten al perfil de l’alumnat d’aquest projecte i en fan la selecció.

Un cop feta aquesta selecció, es realitzen entrevistes amb l’alumnat i les seves famílies, per tal d’informar-los de les característiques del projecte i demanar-ne la seva conformitat.

Metodologia i organització del currículum

El PS “Dit i Fet” del nostre centre està pensat per treballar de manera global les àrees del currículum.

La proposta del centre és respectar el ritme individual d’aprenentatge a fi que els alumnes puguin assolir les competències bàsiques, i, en conseqüència, obtenir el Graduat d’ESO.

El currículum i l’horari queden distribuïts de la següent manera a 4t d’ESO:

BLOC 1: Matèries al centre (18h)

Aquestes hores de treball se centren en la consolidació de les àrees instrumentals i en l’assoliment de les competències bàsiques. L’alumnat cursa les assignatures següents: Llengua i literatura catalana, Llengua i literatura castellana, Llengua anglesa, Matemàtiques, Educació Física, Tutoria i una optativa (Llengua francesa, Música o Emprenedoria).

BLOC 2: Aproximació al món laboral: “tastets laborals” (12 hores)

Àmbit pràctic: Presenta activitats de caràcter pràctic i funcional que faciliten l’adquisició d’habilitats personals necessàries per a la vida adulta i professional, així com habilitats comunicatives.

L’estada o formació a l’empresa i/o entitat és només per l’alumnat de 4t d’ESO. És a partir d’aquesta edat quan l’alumne mostra major interès.