Aula d’Acollida

PROJECTE “ENSENYA’M LA LLENGUA ;)”

El projecte “Ensenya’m la llengua ;)” està inspirat en el programa de voluntariat per la llengua del Consorci Per a la Normalització Lingüística nascut l’any 2003 i parteix de la base que la llengua i la cultura pròpies són una riquesa que es pot compartir amb qualsevol persona que hi estigui interessada, tant si és la pròpia del lloc d’escolarització com si no ho és. La diferència respecte al programa del CPLN és que en aquest cas no només es tracta de practicar el català oral, sinó de practicar una altra llengua també.

El projecte consisteix en que dos alumnes queden de tant en tant i intercanvien coneixements sobre dues llengües: el català i la llengua d’origen de l’alumne que no té el català com a primera llengua. Es tracta d’una relació entre iguals. Aquests alumnes poden ser un alumne de l’Aula d’Acollida i un alumne catalanoparlant o un alumne de l’aula ordinària que no té el català com a primera llengua i un alumne catalanoparlant.

Inici del projecte amb una prova pilot en què participen quatre alumnes de 4t d’ESO. Dues d’aquestes formen part del projecte de manera voluntària, mentre que les altres dues ho fan des del Servei Comunitari. Les parelles lingüístiques que s’estableixen són portuguès-català i àrab-català.

PROJECTE “VINE’M A BUSCAR!”

El projecte “Vine’m a buscar!” té el seu origen en la relació que es va establir entre un alumne nouvingut procedent de Rússia i escolaritzat a 1r d’ESO i una alumna de 2n de Batxillerat, la llengua materna de la qual és el rus. A davant de la dificultat de fer arribar tota la informació bàsica a l’alumne nouvingut per poder moure’s per l’institut sobretot els primers dies, es va demanar a aquesta alumna que fes de traductora en moments puntuals. Posteriorment, i d’una manera totalment espontània, aquests dos alumnes van establir una relació en què l’alumna de 2n de Batxillerat preguntava sovint a la coordinadora de l’AA per l’alumne nouvingut i s’interessava pel seu progrés d’adaptació a la nova realitat. També buscava l’alumne i li explicava coses sobre l’institut, la llengua i la cultura. Aquest alumne, a més a més, sabia que podia comptar amb ella quan tenia un mal dia o simplement dubtes i no hi havia ningú més que entengués la seva llengua.

El projecte consisteix en que un alumne dels cursos més alts fa de “germà gran” d’un altre, alumne de l’AA: li explica com funciona el centre, com se n’ha sortit, li dona consells, l’ajuda a organitzar-se, etc. En definitiva, està una mica pendent del seu “germà petit”. Es tracta d’una relació desigual en què és l’alumne voluntari que aporta coneixements a l’altre. Aquest alumne pot ser un exalumne de l’AA o un parlant de la mateixa llengua que l’alumne a qui fa de “germà gran”.

Inici del projecte amb una prova pilot en què s’estableixen nou parelles lingüísiques.

Els projectes no es van poder portar a terme per motius organitzatius.