Finalitzem el curs amb projectes de reflexió social contra els estigmes

Aquest tercer trimestre a la matèria de Projectes artístics de 1r de batxillerat hem tancat el Cicle Processos Creatius amb la visita de dues exalumnes que actualment estan dedicades de ple a projectar-se artísticament, col·laborant en projectes de reivindicació social. Ho fan utilitzant llenguatges ben diferents. L’Alina Ballester és il·lustradora i la Júlia Sabaté es mou en el camp de la performance i el videoart.

L’Alina, després de finalitzar batxillerat artístic el 2015, va fer un CFGS d’Il·lustració a Barcelona i més endavant un grau de Gràfica publicitària a l’EADT. Ens va mostrar diversos treballs de la seva recent trajectòria com a il·lustradora, en la que vam poder veure amb molta claredat quins passos segueix en el seu procés creatiu.

Segons ens va exposar, veu l’art com una eina de transformació social. Treballa col·laborant amb diversos col·lectius i institucions, especialment des de temàtiques de compromís feminista. Els seus dibuixos plens de color són petits homenatges a la natura, la dona i la vida, factors molt necessaris i a través dels quals fa una obra amable i alhora reivindicativa.

La Júlia Sabaté va finalitzar els estudis de batxillerat artístic el 2016. Va fer un Grau de Publicitat i Relacions públiques a la URV. Més endavant va estudiar Comunicació, Disseny web i Experiència d’Usuari i actualment participa en un Grup d’Interpretació independent per treballar en projectes performatius a Barcelona.

Ens va transmetre molt bé la idea que la seva font d’inspiració és el que observa i el que viu. Atrapa accions i fets quotidians que succeeixen al seu voltant i els porta al terreny performatiu. Quan ens va venir a fer la xerrada, anava improvisant breus performances mentre ens mostrava fragments de vídeos d’altres performances seves. Fusionar art i vida. Transcendir la realitat per fer visibles altres realitats a través de l’art. L’art pot ser crític, pot ser convuls, pot ser una meditació, pot fer present l’absent, segons la Júlia. Layú és el seu alter ego. Treballa tant als espais públics i privats en directe, com a través del format vídeo a les xarxes socials de les quals també en fa crítica.

I finalment, la darrera activitat que hem realitzat a Projectes artístics ha estat fent una trobada amb alguns usuaris del Servei de rehabilitació comunitària del Grup Pere Mata. Els nostres alumnes i els usuaris han compartit l’experiència d’expressar-se plàsticament de manera conjunta, elaborant amb poc temps uns murals amb contorn de figura humana que han estat el lloc per dibuixar, escriure i plasmar el que volguessin. Aquest breu taller està basat en el projecte Parelles Artístiques, del qual es pot veure una exposició col·lectiva al Centre Comercial La Fira de Reus. Hem aprofitat per visitar-la i per poder gaudir de l’espai per realitzar l’activitat.

L’objectiu d’aquest projecte és implicar a tots els participants en l’estratègia contra l’estigma de les malalties mentals a través de l’art.

Més imatges a Google Fotos