Fase 2: Dissenyem

Període: d’abril a juny de 2021

L’equip impulsor de patis, a través d’una dinàmica de grup reconduïda per SEO/BirdLife, valora les següents accions en relació a l’objectiu que es planteja. Les accions que es descriuen estan ordenades segons els recursos econòmics i humans dels que disposem i del valor educatiu i pedagògic.

Potenciar i fomentar la biodiversitat al pati

Accions:

  • Treballar perquè els arbres puguin ser més grans: fent un clot al voltant del tronc, que es pugui descompactar la terra i recollir l’aigua, plantar-hi plantes aromàtiques o amb flors (com si fossin els escocells de BCN).
  • Posar menjadores per a ocells (cacauets, llavors…) als arbres.
  • Augmentar el nombre de jardineres amb més varietat de plantes aromàtiques i amb flors (ja sigui al pati de terra actual o a sobre la pista de ciment).
  • Guanyar terreny a la pista esportiva instal·lant jardineres i triant molt bé les plantes per fomentar la biodiversitat.
  • Fer una coberta al “tipi”. Amb aquesta proposta generem un espai d’amagatall pels infants i proporcionem aliments als ocells.

Utilitzar el pati i l’entorn immediat per desenvolupar el currículum més enllà de l’educació física i el medi

Accions:

  • Incorporar l’exterior en l’horari lectiu de manera setmanal.
  • (Tots els cicles): Tenir una “capsa de materials de descoberta de la natura” (lupes, miniguies identificació d’ocells o insectes… binocles).
  • Potenciar vegetació que permeti observar el canvi de les diferents estacions de l’any (plantes que floreixin en diferent època, plantes anuals-bianuals i perennes, de fulla caduca-perenne…).
  • Generar racons més acollidors i íntims amb la disposició de jardineres, per exemple.
  • Dissenyar espais amb ombra a l’estiu i sol a l’hivern per poder fer classe a l’exterior.

Transformar i enriquir el pati per afavorir dinàmiques socials positives, inclusives i coeducatives

Accions:

  • Aportar elements mòbils com pedres, branques, troncs, etc.
  • Elements per canalitzar l’energia (muntanyeta, espiral d’aromàtiques, laberint de jardineres, etc.)
  • Elements pel sorral acords a cada moment evolutiu (oferir possibilitats de cavar, desplaçar terra…).
  • Elements per relaxar l’esquena: gronxadors, hamaques…
  • “Trencar” el pla amb elements naturals que donin joc i diversifiquin el moviment global (llesques de troncs, crear desnivells, troncs grans).
  • Replantejar i diversificar les propostes de les pistes esportives. En una pista esportiva (jocs esportius, jocs grupals que impliquin corre, el “pilla-pilla” el “come coco”… En l’altra, propostes per desenvolupar la part superior del cos (barres per penjar-se, trapezi, elements per escalar, cordes amb nusos, cordes per saltar, cercles, cintes per moure amb el moviment dels braços…).
  • Reduir la proporció de la pista de ciment i augmentar la part de pati de terra. Si de moment no es pot per pressupost, guanyar terreny a la pista de ciment: instal·lar jardineres i triar molt acuradament les plantes per fomentar la biodiversitat.