Programa de convivència

L’escola com a espai de protecció i de bon tracte

Accés al Programa de convivència

Aprendre a conviure és un element fonamental en el procés educatiu dels infants.

L’escola és un espai educatiu on el bon tracte ha de ser la clau que permeti a les nenes i als nens que hi conviuen desenvolupar plenament les seves capacitats amb dignitat, en un entorn segur, afectiu, inclusiu, de benestar i respecte:

• Bon tracte entre nenes-nenes, nenes-nens i nens-nens.
  • Bon tracte entre persones educadores i infants.
  • Bon tracte amb un mateix.
  • Bon tracte en relació amb l’espai físic de l’escola i el seu entorn.

Les persones educadores s’han de regir per l’interès superior de la infància i el respecte als drets humans.

L’escola també ha de ser viscuda com un espai de valors ètics on tothom pugui viure i gaudir dels mateixos drets, deures i oportunitats. On:

• Nenes i nens puguin ser reconeguts per les seves potencialitats i les seves capacitats individuals, indistintament del seu sexe i a favor de la igualtat real d’oportunitats. Coeducació.
  • La diversitat cultural i de creences pugui ser viscuda com un fet natural i d’enriquiment. Educació intercultural.
  • Els comportaments, els valors, les pràctiques, les actituds, els sentiments i les creences ens permetin viure i conviure. Educació per la pau.
  • Les emocions puguin ser expressades i reconegudes i no jutjades. Educació socioemocional.
  • Els drets de les persones, la valoració de les diverses identitats, opinions i pensaments siguin respectats. Educació en el respecte.
  • El compromís i la responsabilitat individual i col·lectiva orienti els propòsits i la superació dels propis reptes. Educació en l’esforç i la responsabilitat.
  • Les diferències i les desavinences puguin ser resoltes de manera constructiva i eliminant els factors violents. Gestió positiva dels conflictes.
  • I on les nenes i els nens tinguin l’oportunitat de créixer i aprendre conjuntament, compartint experiències i situacions d’aprenentatge riques i interessants. Inclusió.

L’organització de l’escola ha de contribuir favorablement a la convivència. És per això que caldrà assegurar un bon pla d’acollida, optimitzar els canals de comunicació, la manera de gestionar els recursos, l’elaboració i l’acord d’un marc normatiu que protegeixi i preservi les llibertats de tothom i la participació de totes les persones en la vida de l’escola.

Tot el temps que la nena i el nen viu a l’escola és temps educatiu, per tant, aquest pla de convivència té efectes en tots els àmbits de relació (temps lectiu, d’acollida, de menjador i  d’extraescolar) i per tant, totes les persones que hi treballem, tenim responsabilitat en preservar els valors de la convivència.

Aquest projecte de convivència reflecteix les accions que l’escola Montserrat Solà desenvolupa per capacitar les nenes i els nens i la comunitat educativa per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. Està relacionat amb el seu Projecte Educatiu i desenvolupat en la Normativa d’Organització i Funcionament de Centre.