CERÀMIQUES SEDÓ (3r)

Aquest trimestre hem treballat els diferents sectors de treball, arribant així a conèixer diferents oficis que predominaven a Esparreguera fa molts anys. Per aquest motiu, ahir vam realitzar una sortida a la casa de les ceràmiques Sedó on ens van ensenyar el procés per fer fang i per realitzar les diferents figures d’argila. Ens va encantar poder veure la casa i el pati que és tota una OBRA D’ART!

CLICA AQUÍ PER VEURE MÉS FOTOGRAFIES

PAUL KLEE.BALLANT PER POR (I4)

Els nens i les nenes de la classe de les mans estem coneixent el pintor Paul Klee. Aprenem moltes coses de la seva vida, gustos i pintura. Primer hem descobert el quadre “ Ballant per por”. Hem fet conversa sobre el què veiem al quadre i n’hem composat un nosaltres amb figures geomètriques que hem retallat. Un altre dia hem reproduït el quadre a la tauleta amb un joc interactiu. Us deixem el següent enllaç per si a casa hi voleu jugar.

https://www.geogebra.org/m/Vf67gZTQ

Finalment hem ballat imitant les figures del quadre i hem descobert que no tenim por.Ballar ens fa estar molt contents!

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE MÉS FOTOGRAFIES 

PROJECTE APRENEM I COOPEREM AMB SUYANA (CS)

La classe dels Periodistes (5è) ens hem encarregat de divulgar totes activitats que han fet els diferents cicles a partir de l’elaboració d’una pàgina web.

La nostra feina ha constat en informar-nos sobre les activitats que feien els diferents cursos, prendre’n nota i fer fotografies i vídeos. També, hem elaborat articles a partir de tota aquesta informació.

Els nois i noies de 6è han estat fent una campanya de sensibilització sobre la situació a Bettenty i s’han organitzat per fer una recollida de material escolar.

Per aconseguir als seus objectius han hagut de cercar informació per conèixer la realitat de Bettenty i buscar diferents canals de comunicació per sensibilitzar la població sobre aquesta realitat i promoure la recollida de material.

Tot plegat ha estat una gran experiència.

Us mostrem imatges d’altres activitats que també hem realitzat:

PROJECTE APRENEM I COOPEREM AMB SUYANA (CI)

Enguany, la setmana de l’1 al 4 de març tota l’escola ens hem endinsat en el projecte aprenem i cooperem amb Suyana. “Bettenty en femení”. Els infants del cicle inicial hem estat fent diferents activitats i cada una hem elaborat un producte final que enviarem als nens i nenes de Bettenty. 1r ha realitzat un memori amb els animals marins més comuns de trobar-se i els de 2n hem realitzat un conte col·lectiu titulat “La gran tempesta“. Així doncs, us volem mostrar algunes fotografies de tot el que hem estat aprenent aquests dies. Les voleu veure?

 

PROJECTE APRENEM I COOPEREM AMB SUYANA (CM)

Les classes del cicle mitjà hem estat investigant per grups cooperatius i hem fet les següents aportacions en el projecte aprenem i cooperem amb Suyana: “Bettenty en femení”.

La classe dels actors i les actrius (3r) hem fet una proposta del disseny de la granja que estan construïnt per dins: distribució, tipus de gallines i pollastres, menjadora, abeuadora. I també de com s’ha de cuidar i netejar. I la classe d’Street Art (4t) hem fet propostes de com millorar l’hort: com pot estar més neta l’aigua, com es fan els adobs, com fer conserves amb les hortalises que sobrants,…També hem elaborat mandales i collarets que l’associació de Suyana portarà per regalar als infants de Bettenty.          

PETITS CONTES DE MANS (I4)

Després de fer el laboratori de lectura amb la Lurdes Boladeras ens van proposar un repte: crear un conte amb un format “diferent” que parlés de mans.
Els nens i les nenes de la classe d’I4 vam decidir fer un conte amb finestres. Vam fer-lo per parelles.
Primer  vàrem  pensar quin títol podríem posar-li. Vàrem acordar que el títol seria: Petits contes de mans. Després cada parella va pintar la seva mà del color que va voler i va decidir què li agradaria tocar amb les mans, ho va dibuixar i va escriure el nom a la finestra.
Hem col·laborat per parelles en construir un conte, ens hem posat d’acord i hem gaudit molt quan la Maite de consergeria ens ha portat el nostre conte relligat amb un braç.

Voleu veure com ho hem fet?

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE MÉS FOTOGRAFIES

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE EL VIDEO 

COLÒNIES PREHISTÒRIQUES (4t i 5è)

La classe d’Street Art (4t) i dels/les Periodistes (5è) hem anat de colònies a sant Llorenç de Montgai. Allà hi ha el Camp d’aprenentatge de la Noguera, on hem viscut la Prehistòria en primera persona:

Hem fet arqueòlegs excavant restes i coneixent així el passat. Hem visitat l’interessant abric “Cova dels bous”. També hem conegut com vivien, com caçaven, com s’alimentaven i com feien música la gent del paleolític i del neolític.  Hem pintat pintures rupestres amb pintures extretes de minerals i hem “caçat” amb tirc a l’arc. I ens hem fabricat una cabana, un collaret de petxina i un instrument que es diu bramadera, que sona al girar. Per acabar l’útlima nit hem sopat com els prehistòrics, ha sigut molt divertit. Ens ho hem passat molt i molt bé! Cliqueu aquí per veure l’àlbum:

Fotos 4t      Vídeos 4t      Fotos      Vídeos 5è

EL DIA DE LA DONA A EDUCACIÓ INFANTIL

El dimarts 8 de març a educació infantil vam realitzar diferents activitats per celebrar el DIA DE LA DONA. 

Els infants de la classe del circ  vam escoltar el conte de “ROSA CARAMEL” escrit per Adela Turin, que ens apropa a la igualdad entre sexes.

A la classe de les mans vam reflexionar sobre la igualtat entre dones i homes a partir del conte EL PRÍNCEP VENTAFOCS”.

A la classe dels titelles vam compartir i parlar de les DONES IMPORTANTS DE LES NOSTRES VIDES. Vam escriure notes amb paraules boniques per poder donar les gràcies a totes aquelles dones que ens fan millor el nostre dia a dia.

CLIQUEU AQUÍ PER ACCEDIR A L’ÀLBUM.


CERTAMEN DE LECTURA EN VEU ALTA

Un any més, malgrat les restriccions, l’escola torna a participar en el XVIII Certamen de Lectura en Veu Alta (CLVA), organitzat per la Fundació de l’Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Educació .
Les categories a les que ens presentem són: Grumets Vermells (Cicle Mitjà) i Grumets Verds (Cicle Superior).
Les finalistes de l’escola són:

L’Anna Herranz i l’Aina Molinas de 6è, i la Julia Navas i la Sira Mira de 4t.

Tot i que totes quatre llegeixen molt i molt bé, només una de cada categoria podrà passar a la Semifinal en la que participen més escoles del Baix Llobregat Nord.

Hem gravat la seva lectura per a que tothom en pugui gaudir. Moltes felicitats a les quatre!!!

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE ELS VÍDEOS

EL DIA A DIA D’UNA DONA AL SENEGAL (CI)

Aquests dies en el projecte “Aprenem i Cooperem amb Suyana: Bettenty en femení”, hem reflexionat molt sobre el paper de la dona i la nena al Senegal.

Primer vam veure la pel·lícula “Kirikú i les bèsties salvatges”, i ràpidament vam observar que qui manava era el vell del poblat i les dones obeïen. Això ens va cridar força l’atenció. Malgrat tot també vam veure que les dones s’ajuden molt entre elles, que treballen en comunitat i reparteixen els beneficis. 

Després, mirant el llibre d’imatges  “D de dona”, ens vam adonar de la dura vida que tenen les mares i les filles dels poblats africans.

Teníem moltes preguntes, i per això vam convidar a dues dones senegaleses (l’Aminatu i la Nogay) que ens van explicar molts aspectes interessants de la vida de les dones i nenes del Senegal. Llegeix més»

LA DONA AL SENEGAL VS. LA DONA A ESPARREGUERA (CS)

El projecte “Cooperem i aprenem amb Suyana – Bettenty en femení” ens ha permès reflexionar sobre el paper de la nena i la dona en una cultura diferent a la nostra.

Al Cicle Superior portem diverses setmanes reflexionant sobre aquestes semblances i diferències, i posant en valor les millores que la comunitat de l’illa de Bettenty ha tingut des de l’inici del projecte, al 2018. Tot i les

nostres idees prèvies sobre l’evolució de la nostra societat occidental referent als drets i deures de les dones, ens hem adonat que encara hi ha molta feina a fer i que la igualtat entre les persones, sense distinció de gènere, encara és una utopia. Malauradament, hem de continuar treballant per vetllar una igualtat d’oportunitats en tots els àmbits.

Per això, hem fet diferents activitats que han posat en valor que no hi ha tantes diferències entre els rols de les dones del Senegal i les dones d’Esparreguera. A continuació,

us enumerem algunes activitats que hem fet per poder reflexionar vers aquest tema:

  • Debat sobre els drets de la dona
  • Visualització de curtmetratges sobre el treball de les dones al Senegal.
  • Lectura de contes que posen en valor el paper de la dona al llarg de la història.
  • D de dona – narració i debat del dia a dia de la dona senegalesa (si vols veure la presentació fes clic aquí )
  • Entrevista amb l’Omar (nadiu de Bettenty) per contrastar el paper de la dona entre les dues cultures.

Llegeix més»

EL PAPER DE LA DONA A L’HORT I A LA GRANJA DE BETTENTY (CM)

Al llarg de la setmana passada, aprofitant el projecte “Aprenem i cooperem amb Suyana: Bettenty en femení”, l’alumnat de cicle mitjà ha treballat l’empoderament de la dona a partir de les necessitats que van sorgir de les xerrades o els vídeos de motivació que vam veure abans de començar el projecte.

Aprofitant la informació obtinguda, es va observar la necessitat de treballar el paper de la DONA i la NENA al camp i a casa perquè a Bettenty ens van explicar que les dones fan de tot i a tot arreu. Així doncs, l’alumnat de cicle mitjà, realment, va ser molt crític al respecte, ja que amb la comparativa, no trobaven just que la dona tingués tanta feina, per tant, va començar a sonar el terme DESIGUALTAT I IGUALTAT D’OPORTUNITATS. I això va esdevenir a parlar de l’EMPODERAMENT DE LA DONA i LA NENA. És a dir, donar-li un paper a la dona i la nena, tal i com es mereix. Tot i això, l’alumnat va entendre que la cultura també afecta aquest col·lectiu i que no s’actua igual aquí que allà. Tot i que, en petita o gran mesura, les desigualtats de gènere existeixen a tot arreu i s’han de treballar de base, aquí, allà i al més enllà.

Per altra banda, amb aquesta reflexió, l’alumnat de cicle mitjà va aprofitar aquesta inquietud per treballar diferents tasques on la dona hi participava en gran escala.  Després de la xerrada de motivació que ens va oferir col·labodes de SUYANA i arrel d’un accident a la mar, on van morir moltes dones per poder obtenir peixos. Tercer va encaminar-se cap al treball de la granja i quart  va continuar amb el projecte de l’hort, per donar sortida a altres maneres d’obtenir aliments, sense necessitat de sortir a la mar tant sovint i millorant la seva qualitat de vida, variant també la seva alimentació. Tot això es va convertir, en una recerca d’informació en petits grups i amb diferents activitats com: xerrades, lectures de contes, visibilització de la dona en tasques diferents…

CLIQUEU AQUÍ PER ACCEDIR A L’ÀLBUM DE FOTOS

“L’acte més valent per a una dona és pensar per si mateixa i en veu alta”. Coco Chanel, dissenyadora

VOLEM LA PAU

La PAU es construeix dia a dia, passet a passet, entre totes i tots. Només cal relacionar-nos amb les persones des del respecte i el diàleg, intentant conèixer què pensen, què senten… i com som. La violència, els conflictes, l’agressivitat… sempre acaben per fer mal, i ningú en surt beneficiat. La violència i les armes MAI  han solucionat cap conflicte , al contrari sempre els han agreujat.

Nosaltres pensem i creiem que el món pot ser un lloc  molt més habitable, on càpiga tothom, on el diàleg estigui, SEMPRE,  per sobre de les armes, les paraules davant els insults i les baralles.

I com que ho creiem volem deixar aquesta empremta, amb aquest acte que fem avui dilluns 7  de març de 2022. Tot l’alumnat i professionals del MDM diem un NO ROTUND a la violència, a la injustícia i a la barbàrie de les armes i un SÍ ben fort a totes les vies per aconseguir la PAU.

Com deia Gandhi: “No hi ha camí per la Pau. La Pau és el camí.” Cridem tots i totes junts: NO A LA GUERRA, SÍ A LA PAU!

Per acabar ens agafem de les mans escoltant la cançó de “Volem la pau” de David Abril.

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE MÉS FOTOGRAFIES

LA REBUDA DEL CARNESTOLTES

El passat 21 de febrer vam rebre al Dalí, el senyor Carnestoltes fent soroll i xerinola. Els/les alumnes de 6è de Primària, de la classe dels “investigadors i investigadores” van llegir un divertit pregó parlant de totes les classes i el personal de l’escola. Us felicitem, ho heu fet genial! Després ens van dit la consigna de l’endemà i ens van avisar que cada tarda passarien per les classes per fer-nos saber les consignes. Hem acabat ballant i celebrant l’arribada del Carnestoltes.

CLIQUEU AQUÍ VER VEURE L’ÀLBUM

SCHOOLS ON AIR (6è)

Hello everyone!

El dilluns 21 de febrer els alumnes de 6è Martina Estruch, Roger Luna, Lena López, Roger Pinyol, Aina Molinas i Ian Villegas  van anar a Ràdio Esparreguera a gravar el programa “Our favourite buildings and places in the world” dins del Projecte “Schools on air”.

Aquest projecte té com a objectiu potenciar la comunicació oral entre els alumnes de cicle superior de primària i els de primer cicle de secundària de les escoles i instituts d’Esparreguera i Collbató.

La data d’emissió en directe serà el dilluns 7 de març a les 12:00h.

Congratulations girls and boys!   Very good job!

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE L’ÀLBUM

TEATRE EN ANGLÈS

El dilluns 21 de febrer els alumnes de 4t, 5è i 6è van anar a veure l’obra de teatre en anglès “Dracula” al Patronat parroquial d’Esparreguera.

Prèviament a l’escola vam treballar un dossier amb activitats relacionades amb l’obra.

L’objectiu d’aquesta activitat competencial és captar el sentit global de l’obra, aprendre nou vocabulari i estructures gramaticals en anglès i  passar una estona divertida.

Va ser un espectacle genial!

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE MÉS FOTOS

LABORATORI DE LECTURA

Na Lurdes Boladeras, ha realitzat el laboratori de lectura “Quadrats, rodons i acordions” a la biblioteca de l’escola. Els infants de totes les classes han pogut conèixer un munt de llibres facilitats per la biblioteca municipal i s’hi han submergit descobrint els secrets que amagaven. Han vist llibres desplegables, amb els que podem jugar, amb fulls de materials molt diversos, amb moviment, amb diferents enquadernacions,… I sobretot han observat que hi ha moltes històries que no caben en la forma normal d’un llibre i que aquestes històries busquen noves formes per expressar-se, per presentar els seus personatges, per emocionar-nos, per explicar els seus contes… 

La primera part d’aquest laboratori ha estat la presentació de tots aquests llibres. La segona part la lectura o observació. I han acabat la sessió amb l’escolta d’un conte. Per finalitzar se’ls ha oferit un repte per resoldre tots junts i on havien de realitzar una activitat plàstica aplicant alguna de les característiques dels llibres que havien vist exposats. Veritablement van descobrir que dins d’alguns d’aquests llibres s’hi amagaven petites obres d’art.

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE L’ÀLBUM

GIMCANA “SUYANA” A L’ESCOLA

Aquesta setmana tots els nens i nenes de l’escola han participat en una Gimcana molt especial. L’objectiu d’aquesta activitat ha estat apropar-nos de nou , de la mà de la Plataforma Solidària Suyana , a la realitat del poble de Bettenty (Senegal) que vam conèixer ara fa tres cursos.

A Infantil la Gimcana s’ha fet per l’escola i, seguint les pistes, han descobert una caixa plena de sorpreses provinents de l’Àfrica: màscares, instruments, petxines de la platja, la bandera de Senegal, joies…

L’alumnat de Cicle Inicial van fer una gimcana al Parc de la Vila, cada grup havia de superar proves que ens recordaven la vida a Bettenty: ballar danses africanes, anar a buscar aigua, caminar per terrenys poc estables, transportar coses amb el cap…

I, finalment, els nois i noies de Cicle Mitjà i de Cicle Superior, van buscar i solucionar reptes que van trobar pels carrers de l’Illa de Vianants. Un cop superat tots els reptes van descobrir que la setmana de l’1 al 4 de març tota l’escola tornarem a treballar conjuntament per conèixer més coses de Bettenty i cooperar amb Suyana.

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE LES IMATGES D’AQUESTES GIMCANES