Toc-toc.. Entreu, entreu… Benvinguts a l’espai Castellers!

Seguim en adaptació, però de mica en mica sembla que tots ja estem més situats. Com us vam comentar a la publicació anterior, aquest mes de novembre s’han produït alguns canvis en el grup. I és que hem tingut la incorporació de tres companys nous: l’Ona, el Mustapha i l’Abdoulaye. 

La resta d’infants ha rebut aquest canvi amb molta curiositat i tranquil·litat. El fet que el grup ja està força adaptat, ha permès que els nous companys estiguin vivint de forma relaxada la seva pròpia adaptació. Els hi donem a ells i a les seves famílies, la benvinguda a l’espai Castellers i al Gegant del Pi. 

Al matí quan els infants van arribant a l’espai, cada un ho fa a la seva manera. Hi ha infants que entren molt decidits i de seguida inicien el joc. D’altres que en el moment que acomiaden a l’adult necessiten una mica el nostre acompanyament i els nostres braços. Respectem i tenim en compte les seves preferències. D’altres necessiten el seu temps i espai per situar-se i es mostren observadors de tot allò que passa al seu voltant, fins que prenen la seva pròpia iniciativa. Diferents maneres de fer i viure el primer contacte del dia a l’escola i la separació amb l’adult. 

Avui us volem ensenyar l’organització per racons de joc de l’espai Castellers; un espai on passem gran part del dia, i on tenen lloc moments molt bonics i màgics.

Els infants de forma lliure inicien el joc, un joc espontani que els permet descobrir el seu entorn, explorar les característiques dels materials que tenen al seu abast, així com les seves pròpies capacitats. Imaginar, crear, establir relacions, interactuar, compartir els seus descobriments, provar, repetir… 

Fins al moment, tot i que apareixen estonetes de joc simbòlic i imitació, predominen els moments de joc més manipulatiu i de descoberta dels materials. Omplir, buidar, transvasar, construir-destruir, ficar, treure… Totes aquestes accions els permeten descobrir les característiques i propietats dels materials, així com les conseqüències de les seves accions sobre ells. Cada infant és protagonista dels seus aprenentatges i descobriments. 

Cliqueu aquí per veure més imatges

L’espai està organitzat per racons de joc. Racons on es presenten diferents materials. Són els mateixos infants els que trien aquests espais, en funció de les seves necessitats en aquell moment. 

Materials de joc que no tenen una única funció, sinó que permeten diferents possibilitats de joc. Materials quotidians com taps de suro, cadenes, càpsules de cafè, bigudins, pots de diferents mides i materials… i  elements naturals com pells de taronja, castanyes, pinyes, pedretes, etc. 

Algunes de les propostes fixes que tenim a l’espai en aquests moments són el racó de la cuineta, de les nines, dels contes i àlbums, de construccions, de moviment, de descans, de  la perruqueria… N’hi ha d’altres que anem canviant o variant el seu material, com el racó d’experimentació: llenties, pells de taronja triturada o les taronges  assecades. 

En conjunt propostes variades: de relaxació i descans, de moviment (enfilar-se, saltar, fer equilibris) de manipulació, de joc simbòlic, d’experimentació… que donen resposta a les necessitats evolutives dels infants d’aquesta edat. 

Dia a dia, els infants van adquirint confiança i seguretat, fet que els permet crear vincles amb les educadores i amb els seu companys/es. La curiositat envers les accions que fan els seus iguals, fa que es produeixin les primeres interaccions entre ells. El joc paral·lel: imitant, observant… fins a moments de joc compartit, on tenen lloc petits moments de col·laboració i complicitat entre ells.  A través del joc aprenen a relacionar-se, a saber esperar… tot compartint  descobertes, reptes, emocions… Són aquests moments màgics dels que parlem. 

Tots els aprenentatges més importants de la vida, es fan jugant”.  Francesco Tonucci.