Proposta d’experimentació: Bicarbonat i aigua

Un dels racons que tenim fixes a l’espai és el d’experimentació. Tenim una taula on anem presentant diferents materials per manipular i experimentar: arròs tenyit de colors, pells de taronja triturades, sorra silícea…

Aquest cop presentem una proposta diferent: bicarbonat amb aigua. Es tracta d’una proposta oberta on els infants decideixen si volen o no participar-hi. Ells trien amb què i quan volen experimentar, ja que són els protagonistes dels seus aprenentatges. 

Presentem els materials en tres espais diferents, per tal que els infants puguin distribuir-se en petits grups. 

Ho tenim tot a punt. De mica en mica tots els infants es van apropant encuriosits per observar de més a prop el què està passant. Alguns no s’ho pensen dues vegades i s’animen a tocar el bicarbonat. “És finet” diu un infant. Experimenten, investiguen i comproven la seva textura col·locant les mans a sobre, aixafant-lo amb els dits, deixant-lo caure d’una mà a una altra… Els infants experimenten un plaer sensorial, fruit de la seva textura agradable al tacte. 

Cliqueu aquí per veure més imatges

Afegim l’aigua a poc a poc i barregem els dos ingredients fent una pasta. “Sembla neu” diu un infant, mentre fa una muntanyeta amb la barreja. “És un ninot de neu”, comenta als seus companys. 

Alguns infants participen en el procés, d’altres prefereixen ser espectadors, tot i així no perden detall de tot el que està passant.  

Oferim diferents recipients i estris com: pots de mides i materials diferents, culleres, embuts, coladors… Els infants de mica en mica es van animant a jugar-hi: omplint, buidant, transvasant, deixant caure, aixafant amb el dit o la mà…Tots els sentits es posen en funcionament. A través del joc sensorial observen, creen hipòtesis, investiguen, fan i repeteixen certes accions per comprovar els seus efectes, coneixen les característiques dels diferents elements que van manipulant (pes, forma, textura, color, olor…). En definitiva, es converteixen en petits científics.

El silenci i la concentració prenen protagonisme a l’espai. Els infants estan immersos en el seu joc individual, tot i que també sorgeixen petites interaccions entre ells i petits moments de joc cooperatiu. 

Una proposta de joc que promou la creativitat, el llenguatge, la imaginació, l’atenció i concentració dels infants; i potencia la coordinació ull-ma i la motricitat fina. 

“Hem de donar als infants l’oportunitat de sentir abans de comprendre, d’experimentar abans de conèixer, ja que no hi ha res en la intel·ligència que no hagi passat abans pels sentits”.

                                                                                                                       Jean Piaget