L’Estona del Migdia

L’estona de dinar és un moment que forma part de les rutines que es desenvolupen durant la jornada a l’escola.

Per a l’infant és una necessitat bàsica. Per a nosaltres, aquesta estona és molt més que alimentar-se, per això procurem que esdevingui una estona tranquil·la i agradable per a tots, intentant evitar el conflicte i les presses. Respectar el ritme de cada infant, la seva sensació de gana, la curiositat per tastar aliments nous, etc. donarà qualitat a aquest moment.

L’estona del migdia no és només el moment de dinar sinó que ja s’inicia abans amb la preparació de l’espai.
Comparteixen l’estona els dos grups paral-lels, dinant a un dels dos espais de joc i referència (l’espai de l’altre grup esdevindrà després el dormitori), havent-lo adequat, amb les taules i cadires, les estovalles i el carro que ve preparat de cuina amb tots els estris necessaris.

Disposem les taules amb un màxim de 3 o 4 infants per adult en els grups de 1-2 anys, i de 5 o 6 infants per adult en els grups de 2-3 anys. Propiciem que els infants participin de manera activa i siguin els protagonistes, oferint-los que puguin tocar i manipular els aliments, deixant temps perquè vagin tastant nous sabors i textures, i respectant el seu ritme.

Amb els nadons el procés és completament individual, sent la seva participació clarament una altra donat el moment evolutiu. És per això que sovint el moment del àpat és a la mateixa falda de l’educadora.

Pel que fa al menjar, l’escola té cuina pròpia on la cuinera cada dia elabora el dinar dels infants. Es respecten les individualitats disposant de diversos menús adaptats a les edats, intoleràncies, al·lèrgies, creences religioses, etc.

Després de treure’s el pitet i rentar-se, ajudem als infants a treure’s la roba (sabates i pantalons) per descansar més còmodament. Alhora es fa un treball d’autonomia, de confiança en les seves capacitats, de reconeixement d’un mateix.

L’espai de dormitori es prepara al mateix espai de referència o a l’espai paral·lel, on comparteixen l’estona els dos grups, com han fet dinant. Cadascú té el seu matalàs, amb els llençols de casa i les educadores els acompanyem fins que s’adormen.

El descans és de gran importància en aquestes edats. Respectem la  individualitat i intentem que esdevingui un moment agradable i relaxat en el que l’infant  pugui descansar per si sol amb tranquil·litat.

Es respecta el temps que necessita cada infant per descansar i, a mesura que es van despertant, anem canviant bolquers i ajudant-los a vestir-se. És una estona de retrobament i de joc entre els infants que es van despertant.