La combinació de l’expressió artística i el moviment lliure.

El dibuix és una forma d’expressió dins del llenguatge plàstic amb la qual l’infant pot expressar la seva creativitat de manera espontània i lliure.

L’etapa evolutiva en què es troben els infants del nostre grup, és una etapa en què el moviment és essencial i permanent durant els tres primers anys. En aquesta etapa, no hi ha una autèntica motivació per a representar objectes o persones sinó simplement una motivació cap al moviment. El fet de traçar línies és per als infants una acció molt agradable, gaudeixen del moviment i de la sensació de moviment que representen els seus traços. És la manera d’expressió plàstica del moviment i el pensament. 

Els dibuixos no tenen sentit ni representen res, són desordenats, perquè l’infant encara no té cap control dels seus moviments. Som els adults els que donem importància al resultat de les seves accions quan realment hauríem de gaudir observant com juguen tot traçant.

Cliqueu aquí per veure més imatges

En les imatges podeu veure que… quan dibuixen, fan moviments bruscos, i mouen tot el braç, agafen el guix amb tota la mà, que poden dibuixar amb les dues mans, fan línies rectes o lleugerament corbes, però de diferent longitud i direcció. Comencen drets i en el transcurs de l’activitat poden acabar ajupits o poden anar a buscar una cadira per enfilar-se i continuar on l’havien deixat. Que es poden concentrar en un espai de la cartolina negra i pintar sobre la mateixa fins a cobrir-la del tot. Que a més a més poden crear i esborrar tantes vegades com vulguin. Aquesta és la veritable màgia de pintar amb guixos.

Aquesta proposta surt de la demanda d’alguns infants quan assenyalen la panera dels guixos que es troba a la prestatgeria, per tant, hem preparat un racó de l’espai amb una taula amb paper d’embalar negre, i un altre racó, en pla vertical simulant una pissarra perquè puguin tenir una altra visió del que estan fent, al costat la panera amb guixos de colors i esborradors.

Amb aquesta proposta hem deixat a l’infant que desenvolupi amb total llibertat el seu llenguatge més creatiu.