TEMPS PER OBSERVAR, ESPAIS PER APRENDRE

Observar és percebre el que ens comunica l’infant, entendre el que estem veiem, captar allò és important per poder actuar de forma ajustada, respectant amb amor el procés de vida de cada infant.

Mauricio i Rebeca Wild

Alguna vegada heu observat al vostre infant com juga? Detenir tot el que està passant al teu voltant, per posar tots els sentits a l’abast del que estàs veient. Dedicar un temps a observar, aturar-se, és una oportunitat per prendre consciència dels progressos, dels processos i dels aprenentatges, és una oportunitat per conèixer i aprendre.

Els éssers humans estem preparats genèticament per aprendre, tots hem experimentat la curiositat, un desig intern per conèixer i, a la vegada, també necessitem un ambient que faciliti l’exploració, la manipulació, l’experimentació, la repetició… Des de l’escola els adults mirem atentament allò que fan els vostres infants, amb una mirada present, respectuosa i atenta, cap a un infant competent i capaç.

El vostre infant, quan arriba a l’escola, troba uns espais oberts i acollidors, que els estan esperant, amb propostes pensades i adequades al seu moment evolutiu, a les seves necessitats, interessos i motivacions. Amb aquests espais volem donar resposta a les seves infinites possibilitats de joc i aprenentatge. Els convidem a interactuar amb diferents materials i objectes, amb els espais i amb els altres companys, tenint sempre present que no tots els infants ho fan de la mateixa manera.Cada infant és diferent i, per tant, cada un d’ells necessita “el seu temps”. Cal que cada infant pugui fer el seu camí, el seu projecte.

Així doncs, des de l’escola dissenyem diferents espais amb l’objectiu de donar resposta de la millor manera possible als seus ritmes evolutius, oferint oportunitats per resoldre problemes, on puguin imaginar, fer-se preguntes i prendre decisions. En definitiva deixar-los fer, sempre amb respecte cap als seus companys i cap a un mateix.

DIFERENTS ESPAIS PER EXPLORAR

(Cliqueu per veure com juguen els vostres infants)

Espais de moments de concentració amb un joc individual on no es necessita més que elements disposats en una taula, o a terra.

D’altres espais on també està present la concentració, però els moviments del cos són més amplis i l’exploració és més sensorial, posant a prova les limitacions del seu cos, buscant nous reptes.

Altres espais que conviden a la calma, al descans, a l’observació de la lectura dels contes, les caixes musicals, els llibres de família.

Altres vegades traslladen els materials a altres espais per continuar amb un procés de construcció. En aquesta ocasió un tren i, en aquest procés, busquen i utilitzen elements d’altres espais com poden ser les cadires.

Quantes preguntes ens podem formular a través de l’observació! A què juguen els infants de l’espai de Capgrossos? Com juguen? Amb qui juguen? Què necessiten? Com els acompanyem? Cal intervenir? En quin moment?