Petits moviments…grans reptes

En relació amb l’article del mes de febrer, que estava dedicat a la motricitat gruixuda (s’utilitzen grans grups musculars), en aquest article volem obrir una finestra per poder veure totes les accions que van realitzant els vostres fills i filles amb relació a la motricitat fina, que és la coordinació de músculs, ossos i nervis per produir moviments petits i precisos. Els beneficis de la pràctica d’aquests moviments seran visibles en el desenvolupament i destreses de la vida quotidiana, com poder obrir una caixa, omplir un got amb aigua, agafar una peça petita, cordar-se una jaqueta…

I us preguntareu, quins són els moviments que practiquen i repeteixen els infants a l’espai Diables?

Ens trobem amb un gran ventall i a la vegada es pot dir que als nostres ulls són moviments molt senzills, però per a ells i elles s’estan posant en joc factors tan importants com: la concentració, la coordinació òculo-manual (habilitat que ens permet executar activitats en les quals utilitzem de manera simultània els ulls i les mans) i la pinça (agafar un objecte amb el polze i el dit índex).
En les imatges es poden veure com posen una cadena en un forat d’una caixa, com subjecten peces de fusta, com posen els dits a dins d’un guant, com proven d’agafar amb una pinça els pompons, com encaixen peces, com obren pestanyes de les tovalloletes on tenim unes fotos d’ells i elles, com traspassen d’un pot a un altre macarrons, com enganxen i desenganxen gomets, com omplen una llauna amb sorra ajudant-se d’una cullera petita, com fan entrar una tira de cortina al forat d’una caixa, com introdueixen un cordill pel forat d’una sabata, com enganxen i arrenquen rodones d’un velcro i un llarg etcètera.

Cliqueu aquí per veure més imatges

Aprofitant els petits moviments que fan els vostres fills i filles i alhora grans reptes que van aconseguint, gràcies a la repetició, curiositat i la motivació, creiem oportú tornar a mencionar els esquemes de posició que vam parlar d’ells el curs passat. Quan els infants posen en marxa aquest esquema de posició el que pretenen és explorar l’ordre, pel que fa al pensament lògic i matemàtic (fan seriacions, classificacions, agrupacions…) i alhora el fet de “jugar a ordenar” els ajuda a anticipar esdeveniments i establir rutines que s’esdevenen cada dia en un mateix ordre. De cop i volta ens adonem que molts infants comencen a posar els animals en una filera, busquen agrupar objectes pel mateix color, col·loquen objectes buscant la verticalitat… I és que el joc sempre porta inherent un aprenentatge, som els adults els que hem de ser capaços d’interpretar a través de l’observació el que fan els infants i per a què ho fan.

“El nen que té llibertat i oportunitat de manipular i usar la seva mà en una forma lògica, amb conseqüències i usant elements reals, desenvolupa una forta personalitat”
                                                                                                                                                                       Maria Montessori