L’HORT DEL GEGANT DEL PI

Tenim la sort de viure en un país amb moltes hores de sol i en un poble on podem gaudir de la natura. La nostra escola està situada en un entorn privilegiat i el petit hort de l’escola ens serveix per acostar-nos més a la natura i viure el dia a dia en relació amb les plantes i els vegetals. Tenim la possibilitat d’entrar en contacte amb el món farcit de misteris, tota mena d’insectes, plantes… i de poder fruir d’un entorn de vida ric en propostes creatives.

A finals del segon trimestre va sorgir la proposta per part d’un grup de famílies de l’escola de començar a engegar de nou l’hort.

Així que la primera setmana d’abril, abans d’iniciar les vacances de setmana Santa, ens vam posar en marxa

Integrants de la comissió de l’hort (famílies i educadores), amb la col·laboració de molts infants de l’escola van començar a preparar la terra la setmana abans de Setmana Santa.

S’havia de fer molta feina: netejar el terreny de l’hort, retirar els cargols, les herbes que havien crescut, afegir més terra… Volíem deixar la terra preparada per quan tornéssim de vacances començar a plantar.

I finalment, … va arribar el dia de la plantada! Ens vam organitzar per torns amb els grups d’infants de grans. A l’hort ens esperaven les famílies de la comissió. Prèviament, les famílies havien anat a buscar el planter de les hortalisses (enciam, tomàquet, remolatxa, ceba, espinacs, bledes, pebrots) com també plantes aromàtiques (fonoll, menta, farigola, romaní, sàlvia, julivert i alfàbrega), tenint en compte les hortalisses que poden donar fruit abans de marxar per les vacances d’estiu, ja que durant aquest temps no hi ha ningú que les pugui cuidar.

Els grups d’infants han estat molt actius i força motivats amb aquest espai. Han participat en preparar la terra, en fer la plantada d’hortalisses i plantes aromàtiques.

En la festa de la primavera va quedar inaugurat amb la posada d’un cartell a l’hort i els infants que s’hi acostaven podien plantar un enciam i emportar-se’l a casa per cuidar-lo.

En el transcurs d’aquestes setmanes hem observat els canvis que aquestes pateixen quan van creixent, com sortien les flors per més tard tenir un fruit, les transformacions de colors de verd a vermell com en el cas de les maduixes. Ara comencem a veure algun pebrot i també molts tomàquets verds encara.

L’activitat de l’hort no implica únicament el treball i conreu de les hortalisses, sinó que comprèn tot allò que gira al voltant d’aquest, com pot ser la seva fauna. Per això hem hagut de posar uns espantaocells a terra i uns CDs penjats a l’arbre de l’alzina per evitar que els ocells es mengin el que hi ha plantat, i també unes teules distribuïdes a terra per atreure els cargols, que  els encanten els llocs foscos i humits i així evitem que es mengin el que hi ha plantat. Cada matí els infants miren sota les teules si n’hi ha i ja parlen de la caseta dels cargols.

Disposar d’un hort a l’escola, per petit que sigui, ens permet conèixer part de la riquesa biològica que ens envolta i de la qual podem viure, també parlar de les estacions, del respecte pel medi ambient, dels rajos del sol que s’esmunyen entre les branques i les plantes, de la natura i el nostre entorn.

Aprofitar tot el que ens envolta en el dia a dia i que ens permet poder veure, tocar, escoltar, tastar, olorar… en definitiva… poder aprendre tot gaudint!!

cliqueu aquí per veure totes les imatges

Volem agrair la col·laboració a tota la comunitat educativa, especialment al Carles i Júlia -avi i mare de la Elna de l’espai de Diables-, a la Segu -àvia de la Hanna de l’espai Bastoners- , al David -pare del Gerard de l’espai de Bastoners, a la M.Fé -àvia de la Martina de l’espai de Tabalers- i a la  Cristina i al John -pares de l’Eloi de l’espai de Capgrossos- que entre tots han fet possible les trobades i perquè han volgut compartir els seus coneixements i experiència amb nosaltres. I finalment també agrair a l’AMPA de l’escola per la seva aportació econòmica.