L’aigua com experiència educativa

L’aigua està present en diferents situacions de la vida quotidiana  dels infants: el bany, beure aigua, rentar mans… I de ben petits mostren curiositat per conèixer i explorar el comportament de l’aigua i poden trobar, a poc a poc, el plaer d’observar-la  i descobrir-la .

Com ho fan? fent “xip-xap”, posant la mà dins el got, obrint l’aixeta i posant la mà a sota ,intentant agafar-la  o tocant l’aigua del vàter.

Els infants acostumen  a aprofitar aquests moments per jugar-hi. I com adults ho hem d’aprofitar per  incorporar-hi components educatius i preguntar-nos fins a on deixarem arribar aquesta experimentació amb l’aigua en aquestes activitats de la vida diària.

Els infants poden entendre què poden fer en cada moment i què no,  cal també que siguem conscients que aquest límit no els impedeixi gaudir de certs moments on l’aigua fa la seva màgia i dels aprenentatges que s’hi vinculen (beure sense vessar l’aigua, rentar-se les mans i la cara sense mullar-se, obrir i tancar l’aixeta, etc)

         

A banda de les situacions quotidianes, l’aigua permet oferir als nens i a les nenes un ampli ventall de propostes. L’aigua els proporciona molts aprenentatges a nivell motriu, creatiu, de relació, de conceptes científics, matemàtics, emocionals.

Aquestes són algunes de les propostes:

Transvasament: Omplir, buidar, transvasar… materials: una piscineta o palangana gran i molts recipients i envasos de diferents mides i formes; alguns amb forats petits i forats més grans com coladors o embuts.

Sura o s’enfonsa: Experimentar la relació de diferents objectes i materials amb l’aigua.  Materials: elements que sapiguem que s’enfonsen i d´altres  que flotin per tal de poder percebre les diferències entre les qualitats dels diferents materials que fan que es comportin de manera diferent quan es posen en contacte amb l’aigua. Recipients  grans i diferents materials: pedres, taps de suro, petxines, herbes, gots de plàstic…

Dissolució: observar la relació de diferents materials amb l’aigua. Es tracta d’experimentar si determinats elements o materials es dissolen, es desfan, sedimenten o bé no s’alteren al introduir-los en l’aigua. Materials: palangana gran, elements com: sal, sucre, papers, farina, sorra, pedretes, herbes…  culleres i cullerots   per a poder fer les barreges i manipular-les.

Regar: Proposta per col.laborar a regar les plantes, aprofitar per explicar la necessitat d’aigua que tenen els éssers vius, observar què passa quan es mulla la terra, gaudir del fang i dels talls que s’han format. Material: regadora.

La màgia de l’aigua: omplir bols grans, gots o tubs transparents i observar des de fora com l’aigua fa de lupa i canvia la forma i el tamany dels objectes que hi podem posar a dins. També podem omplir el tub o una ampolla transparent amb papers de colors, purpurina i observar els seus moviments brillants.

Joc simbòlic: introduir l’aigua en el joc simbòlic genera més riquesa. Accions: banyar les nines, rentar la roba de les nines, rentar els plats, mullar el cap per a fer pentinats… o crear un mini món amb l’element central de l’aigua: marí, de riu, un llac on hi conviuen diferents animals .

Ruixar: amb esprais d’aigua, xeringues, mànegues o altres materials. Permet mullar-se, mullar als altres, ruixar el terra , la paret… Aprendre a fer sortir el raig primer i a dirigir-lo després no és tan fàcil!.

Pintar amb aigua: Crear mons efímers sobre el ciment o la paret, que poc a poc s’evaporen i desapareixen. Materials: recipients amb aigua, brotxes, pinzells, rodets i la creativitat dels infants.

Fins aquí una mostra de les moltes possibilitats de joc amb l’aigua. Element que dóna resposta a la curiositat, a les necessitats i els interessos dels infants. I permet a  les nenes i els nens  observar, descobrir, experimentar, sentir, crear, aprendre, gaudir i ser feliços. I als adults observar, acompanyar, facilitar, posar paraules, repondre (sovint amb preguntes…) compartir i gaudir amb l’infant d’aquests moments màgics i refrescants.

 Referències : http://www.elsafareig.org/ i https://labaula.org/blog/

També us volem compartir com a través de l’aigua podem acompanyar en el  dol als més petits de casa, en el següent conte:

                                                   

    “La gota d’aigua”  de Raimon Panikkar

 

 Text i il·lustracions d’Inês Castel-Branco 

 

 

 

    “La vida dels éssers humans ha estat comparada sovint al destí d’una gota d’aigua.

Què passa quan una gota d’aigua cau al mar?

Som la gota d’aigua… o l’aigua de la gota?

Una bonica metàfora intercultural que ens ajudarà a parlar de la mort amb els més petits… de la mà de Raimon Panikkar.”