Establint vincles

El vincle afectiu es forma a partir de la necessitat de protecció  i cures que necessita el nadó, com el contacte, la sustentació, la veu i la mirada, la calor i l’olor de la mare, i també de les conductes d’afecció, com el plor, el riure o la succió, que són aquelles que mantenen l’adult a una distància   adequada en  cada circumstància. Tot això  estableix un llaç afectiu entre la mare i el nen que els impulsa a estar units en l’espai i en el temps “ 

                                                                                                       John Bowlby

John Bowlby , psicòleg anglès que va fer   importants aportacions sobre  les relacions afectives que s’estableixen  entre l’infant i la mare, pare o cuidador, va establir la teoria del vincle d’aferrament segur i parla de 4 característiques:

  • Manteniment de la proximitat. El desig que té l’infant d’estar a prop de la persona o persones amb qui estableix el vincle.
  • Refugi en el que busca seguretat i consol davant situació de perill ( no trobar-se bé, conflictes, caiguda, persona desconeguda…).
  • Base segura pot explorar el món sense perills.
  • Angoixa per separació i alegria i ganes de contacte físic quan es retroben.

La Laia, l’Arnau, el Pau, el Jan i el Joel  tot just estan començant a establir aquest vincle afectiu  amb la mare i el pare quan hem aparegut nosaltres a les seves vides  !!!!

Per sort els nadons neixen  predisposats a establir  vincles afectius    amb altres persones i són  necessaris  pel seu desenvolupament físic, emocional i cognitiu  . Tan sols cal observar  com sovint busquen la nostra mirada, com acostumen a respondre a aquesta amb un somriure, com manifesten el seu malestar amb el plor( en aquests primers mesos de vida es el seu principal mecanisme de vinculació fins que en van apareixen d’altres com és el llenguatge), la necessitat que tenen del contacte físic,  com balbucegen responent a les nostres paraules…I ho fan  per tal de   garantir la seva seguretat i protecció , ja que  al  néixer depenen totalment   de l’adult   per satisfer totes les seves necessitats bàsiques: alimentació, descans, higiene, afectives, socials. 

Cliqueu aquí per veure més imatges

A  l’espai Enxanetes des del primer dia    estem creant vincles amb tots i  cadascun  dels infants que formen el grup. Ho fem  aprofitant tots els moments del dia: l’arribada a l’espai  acollint-los  cada matí amb un “ bon dia….”,    en el moment dels àpats (donar el biberó assegudes còmodament al sofà , els cereals o el dinar a la taula)  , a l’hora de canviar el bolquer , acompanyant-los  en el moment de descans,  compartint un conte, una cançó, un joc de falda, un descobriment, una  adquisició …  En  la  manera d’agafar-los , de mirar-los i  de parlar-los-hi; estant atentes a les seves demandes, al que els està passant, interpretar-ho, posar-hi paraules, compendre’ls per poder-los ajudar  …  

La confiança d’estar en un món on se’l té en compte i que s’aconsegueix gràcies a l’experiència continuada de ser cuidat i estimat

Erikson, 1973.

Dia a dia els infants s’han anat  mostrant més tranquils, contents, segurs i confiats;  establint   una relació recíproca de confiança, seguretat, afecte i benestar. Tot això ha anat fent que tinguin ganes de descobrir i experimentar amb els objectes i elements de l’espai, de posar a prova les seves habilitats motrius,  de descobrir  i interaccionar  amb els companys i companya     (mirades,  somriures, tocar, imitar…), de descobrir nous espais….