Els esquemes d’acció

La paraula esquemes d’acció no és un concepte nou per a vosaltres, en vam parlar a la reunió pedagògica que vam realitzar al desembre. Ara ens agradaria explicar-vos: Què és un esquema d’acció? 

“Un esquema es un patrón de comportamiento repetido en el que las experiencias se asimilan y se coordinan gradualmente. Las coordinaciones conducen a un esquema más alto  y poderoso” 

Chris Athey 

Durant el día a día l’acció més repetida que duen a terme les vostres filles i fills i la més important  pel seu desenvolupament integral, és jugar. 

Nosaltres com a educadores, tenim moltes funcions a desenvolupar, i una de les més rellevants vers els vostres infants és observar el joc que fan a l’espai per poder analitzar i interpretar per després fer la implementació o millores necessàries. D’aquesta manera podem donar resposta i posar a l’abast d’ells: possibilitats d’aprenentatge, eines, materials  i recursos per poder aconseguir les seves fites.  

Quan juguen a l’espai nosaltres ens fem preguntes com aquestes: Perquè fan aquesta acció?, Quines necessitats detectem a l’espai?,Quins esquemes estem observant? I ens hem adonat que al nostre espai, els esquemes d’acció que predominen són els  següents: 

1. Esquema Trajectòria fa referència al moviment d’un objecte o una persona d’un lloc a un altre. 

2. Esquema Orientació té a veure amb l’interès de voler mirar des de diferents perspectives, posicions…

  1. Esquema Trasllat fa referència a traslladar coses d’un costat a un altre. 
  2. Esquema Contenció fa referència a l’acció de voler posar objectes en contenidors com poden ser: bosses, cistells, bols, pots, pal de fusta etc. 
  3. Esquema Embolcall té a veure amb l’interès per embolcallar-se i tapar-se a si mateix o a ninos o d’altres materials. 

Cliqueu aquí per a veure toooootes les imatges

Conèixer els esquemes d’acció ens permet poder acompanyar millor els moments evolutius i poder saber més dels jocs que generen. Tot i això, cal dir que els esquemes d’acció estan relacionats amb el desenvolupament individual de cada infant, no del grup. Per aquesta raó, en el grup de Grallers podem observar diferents esquemes d’acció, però no tots els realitzen els mateixos infants perquè cada infant es troba en el seu moment evolutiu únic i personal.

Us animem a que observeu els vostres fills sota aquesta mirada i segurament us ajudarà a entendre molt millor el perquè necessiten una i una altra vegada posar-se dins una caixa de cartó (esquema de contenció), o fer rodolar un cotxe per la rampa (esquema de trajectòria), per exemple. I com més entenem el perquè del seu joc més podem ajustar-nos als seus interessos i necessitats i així els hi podem oferir les propostes més adequades.