Els Espais Exteriors: Espais Afavoridors de Descobertes i d’Aprenentatges.

Primer de tot, voldríem donar la benvinguda a l’Eloi i a la seva família que s’ha incorporat de nou aquest mes de març.

Benvinguts al Gegant del Pi!

Premeu per veure més imatges

Els espais exteriors de l’escola formen part important del dia a dia dels infants, són un entorn tan educatiu com els espais interiors. Els exteriors del Gegant del Pi són amplis, estimulants i conviden a tenir experiències de vida enriquidores per als infants. Les possibilitats que ofereixen les estones al pati són moltes: les descobertes dels elements naturals i meteorològics a partir de les pròpies sensacions i percepcions, els estímuls que potencien les relacions entre els infants, la llibertat de moviment, com pot ser córrer, saltar, escalar… tot sense les restriccions que implica jugar en un espai tancat. És a dir, als espais exteriors troben altres oportunitats per créixer.

A l’escola tenim la sort de disposar de cinc espais exteriors al voltant de la casa amb propostes pensades per als infants i els diferents moments evolutius pels quals van passant.
L’activitat física és una necessitat essencial en aquestes edats, ja que a través del moviment els vostres fills aprenen i es desenvolupen, prenen consciència del seu cos, van adquirint control dels moviments i es relacionen amb l’entorn. Cada infant ho fa en el moment en què es veu capaç respectant, d’aquesta manera, el seu ritme i evolució individual.

Tots els infants de l’escola gaudeixen dels cinc espais exteriors, ja que ho hem organitzat i planificat de manera que tots els grups puguin passar durant dues setmanes pels diferents espais.
Tots, grans i petits, compartim aquests patis, i els infants tenen l’oportunitat de fer descobertes i aprenentatges que afavoreixen el benestar, la salut, el joc, l’experimentació, el moviment, la socialització, el control dels riscos, l’autonomia…

Els espais exteriors estan plens de propostes: racons on estirar-se, on tenir petites converses, cuines per a fer menjars, arbustos que d’una manera natural es converteixen en amagatalls i que en ser descoberts acaben en grans rialles…  Uns peus que trepitgen la sorra, les pedres i la gespa, i en aquesta estació de l’any les sabates s’humitegen i la sorra es queda enganxada. Empremtes que ens deixa l’espai exterior diàriament i totes les vivències que allà es generen.

Un sorral es converteix en un espai d’experimentació, amb diferents materials, per fer joc simbòlic on fan pastissos, gelats, on comparteixen les seves creacions i descobriments. Flors que troben pel camí d’anada o de tornada i que cullen per quan vingui la mama a la tarda, un objecte trobat que l’ensenya al pare quan ve a buscar-lo, uns troncs que canvien de lloc i que ajuden a mesurar la força, mirades contemplatives d’uns infants tranquils asseguts en un banc, observant que passa al seu voltant… Infants concentrats plenament en el seu joc, posant endreçadament en filera als animals, els cotxes, jocs compartits sense intervenció de l’adult.

Espais que els infants gaudeixen amb total independència tranquil·litat i seguretat i, per tant, es respira calma, tendresa i benestar. El significat de les accions que els infants poden viure en aquests espais exteriors són determinants pel seu desenvolupament, ja que ofereixen grans aprenentatges pel que fa a la psicomotricitat, la percepció de l’espai, etc. Als espais exteriors els infants experimenten i perquè aquestes experiències els siguin afavoridores i els ajudin a crear aprenentatges significatius, es necessita temps i materials.