EL SIMBOLISME EN EL JOC

Si en l’article anterior ens referiem a la gran intenció comunicativa que mostren ara els infants de l’espai  Castellers, en aquest, volem compartir un altre aspecte que defineix també el moment maduratiu en què estan immersos en general els nens i nenes del grup: el pensament simbòlic, reflectit en el simbolisme en el joc i amb els objectes.

(una de les fotografies binocles)

Quan l’àrea sensorio-motriu està ja més consolidada, hi ha àrees del cervell que comencen a mostrar la seva creixent maduració, com és la del llenguatge i el pensament simbòlic, aquest entès com a representar el món a través dels pensaments. I el joc, que és la manera d’expressar-se, de descobrir i d’aprendre dels infants, reflecteix molt aquest moment en què es troben els infants.

En les últimes setmanes hem anat fotografiant i documentant el joc dels infants i el simbolisme que li donaven, i ha estat genial veure quanta imaginació, quant de joc i quant de simbolisme en ell. Que bonic confirmar que no es necessita únicament de joguines delimitades que poden arribar a ser fins i tot limitants, sinó que el que es necessita és tan sols espai i temps per a deixar fluir el joc i, conseqüentment, el treball del cervell!

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE LES IMATGES MENTRE LLEGIU LA SEVA DESCRIPCIÓ:

  • al mercat — dos infants recullen totes les pilotes que troben al pati i les posen en dues caixes, es posen al darrera i criden “qui vol pilotes? qui vol pilotes?”…de seguida van apareixent companys que els demanen una, i els altres els fan pagar “un dineret”! 
  • altaveu — els tubs amplien la veu i en descobrir-ho s’estan una bona estona parlant-hi, cantant i descrivint el que fan: “una boca grossa”, “un elefant”,…
  • anem a una festa— agafar les mans d’un company i que segueixi el ritme de la cantarella que fas, dona peu a imaginar que “anem a una festa”!!
  • anem en avió— s’inicia el joc anant en avió, però una altra diu: “jo vull anar a la platja”, un tercer s’afegeix dient: “ jo a la piscina”, i finalment: “doncs jo a matar lleons”
  • anem en tren — joc espontani i recurrent en diverses ocasions a castellers. Alguns diuen que van a Barcelona. D’altres parlen de quin mitjà de transport és: tren, autobús, avió, i hi ha qui surt dient “no va el tren!…la bateria!”…vaja, el tren no funcionava massa bé!!
  • atxís — “atxís, atxís” fa de paraula una nena i ben fort perquè l’escoltin els que estan al voltant, que al sentir-ho no dubten de seguida a iniciar un joc per cuidar-la i mimar-la!
  • balls de carrer — unes ulleres de sol, suficients per a engrescar-se a ballar amb molt de “flow”
  • bebè a la panxa — sobretot són dues nenes les que no dubten a posar-se un bebé sota la samarreta i estar-se una bona estona amb el nino com si fos a la panxa, segons verbalitzen elles…i a vegades exclamen contentes que “ja ha sortit”…tot i que sovint tornen a la panxa igual de ràpid!
  • binocles — els colzes de canonades donen molt de joc, per enfilar, per omplir…i per fer veure que són unes ulleres o uns binocles a través dels quals: “ estic mirant bitxos”
  • casetes — un altre dels jocs estrella ara! casetes per amagar-s’hi ells, casetes per a xerrar, casetes per a ninos, caus o amagatalls perquè “tengo que esconderme perquè viene un dragón!”,
  • comparsa — agafar una cullera i un pot metàl·lic és suficient per crear una comparsa on s’afegeixen d’altres al darrera ballant i seguint la rua
  • cuidant lleó malalt — aconseguir uns guants dels que utilitzem per al canvi de bolquer, va ser ideal perquè sorgís un joc de cures i moixaines a un lleó malalt que calia cuidar.
  • cuinetes — de nou joc protagonista entre els infants. Preparant el sopar, preparant un café, fent pizza o “comiendo ensalada”. La cosa és alimentar-nos i fer unes bones menges junts! 
  • cumpleaños feliz — la idea de les espelmes en un pastís, cantar una cançó i acabar bufant és present en molts objectes, i és que hi ha molts tipus de pastissos!!! “bffff” fan moltes per apagar el foc de les espelmes imaginàries!
  • dibuixos — el terra de sorra del pati deixa unes marques que sorprenen moltes vegades i quan trobem branquetes sovint s’esdevenen grans artistes entre el grup.
  • dispositius electrònics — les peces d’encaixar es van convertir espontàniament en telèfons mòbils, “tablets” o càmeres fotogràfiques.
  • en avió i amb flotador per sobre el riu —aquesta és la descripció del joc que s’iniciava en posar-se el N. un tub pel cap i seure en una caixa. A continuació es van anar afegint d’altres que volien també viure l’aventura!
  • fet i amagar — jocs tradicionals que sorgeixen espontàniament entre dos infants i que no necessiten de res més que conèixer una mica la dinàmica i saber-se amagar bé!!
  • flotador – si abans els utilitzaven com a altaveus o flotadors, alguns en gaudeixen intentant fer-los rodar per la cintura!
  • ha fet caca —l’èxit dels guant és assegurat…tot i que ara és per netejar una suposada deposició de les nines!
  • l’helicopter — el so d’un avió passant pel cel del pati, dona peu a iniciar un joc representant ser un “helicopter que fa fffff” i marxar “volant” per tot el pati.
  • llitera —les lleixes del moble esdevenen unes lliteres divertidíssimes on dormir-hi encara que sigui per fer una ràpida becaina: “estem dormint…ja hem dormit!”
  • mirant les llunetes — el fons de la galleda té uns foradets perquè hi llisqui l’aigua, però hi ha qui estant-hi a dins i amb la foscor s’hi està una estona mirant-les com si fossin unes “llunetes”.
  • parlar de forma divertida — què divertit descobrir que si ens tapem el nas i xerrem la veu és diferent, com ens ensenya un company!!
  • parlo per telèfon — una forma que ens ho recordi, és suficient per a fer una trucada a la mama des de l’escola.
  • patinets i rodant — els objectes poden tenir mil usos!
  • perruqueria — simbolitzar l’escena d’una perruqueria és un dels altres jocs a l’espai.
  • sabates — a l’espai molts infants els agrada treure’s les sabates, però alhora també els agrada crear-ne de noves… i de ben “estranyes” com es va adonar un dels que es posava un tub al peu.
  • tambor —no sempre és amb comparsa, a vegades es tractar de fer un concert de tambor a seques.
  • un cocodrilo, un robot, un tauró — amb una mica d’imaginació ens podem convertir amb el que vulguem!
  • una piscina, vaig amb timó — … o estar i/o crear el que vulguem, fins i tot una piscina o navegar un vaixell amb el seu timó!