El sentit dels nostres racons

Primerament volem donar la benvinguda al Folc i l’Arnau, que aquest mes de febrer s’han incorporat al nostre grup. També molt benvingudes a les seves famílies que ja formen part de la nostra escola!!! Així que ara  ja són 9 infants que formen part de l’espai Grallers i acompanyant-los, la Débora i la Susanna.

Avui us volem mostrar una mica la reflexió que hi ha darrera els diferents racons-propostes de joc que tenim al nostre espai. El perquè oferim un mobiliari en concret i què ens mou a posa-hi un material o un altre. Cada un dels diferents racons busca satisfer les necessitats i interessos que tenen els infants del nostre grup, que són molt diverses i alhora universals. Diverses perquè cada infant és únic i es troba en un moment evolutiu concret que el motiva a un determinat tipus de joc: alguns més motriu, d’altres més heurístic… I universals perquè tots els infants van passant pels mateixos moments de joc, i tots necessiten fer, descansar, observar…

Cliqueu aquí per a veure totes les imatges

Al nostre espai tenim dues cadires de fusta que tenen tres posicions possibles i que estan pensades per a que els infants puguin posar a prova la seva habilitat  motriu. En una posició més baixa els facilita posar-se de genolls i anar-se recolzant amb les mans per provar d’asseure-s’hi. El gest no és senzill i requereix molta pràctica de coordinació entre mans i peus fins arribar a aconseguir-ho. En la posició de “taula” poden recolzar-se amb les mans i tenir un joc dempeus, fet que dóna una perspectiva molt diferent i interessant. I com tenen un forat això els obre un munt de possibilitats de joc al poder fer caure objectes a través d’ell.

En aquest sentit també tenim un moble-taula que potencia el joc un cop hi ha una estabilitat motriu i es poden posar dempeus per si sols. Dins la taula hi anem fent diferents propostes de materials per tal que puguin anar explorant, descobrint les infinites possibilitats que poden tenir els diferents objectes entre si (posar un tub dins un altre, fer rodolar un cotxe…) I el mateix moble es converteix  en un recurs per satisfer les seves necessitats motrius: enfilar-se i desplaçar-se per dins la taula; asseure’s a una petita alçada del terra que els proporciona noves visions de joc i interactuacions amb els companys que estan dempeus; i aprofitar els espais buits que hi ha sota la taula per poder passar entremig d’ells.

I per anar fent proves motrius una mica més agosarades tenim el pont de fusta que té triple funcionalitat. Per una banda els ajuda a posar en pràctica la coordinació de tot el seu cos per mirar de passar per sobre d’ell, així com també el sentit de l’equilibri. També acompleix amb la necessitat que tenen alguns infants d’arrossegar objectes pesants i traslladar-los de lloc. I finalment si li donem la volta al pont queda com un balancí que facilita que puguin fer-lo gronxar i així poder observar la trajectòria del seu moviment.

La tarima de fusta amb la seva rampa ens acompanyen des de l’inici de curs i hem anat veient com han anat complint diferents funcions a mesura que els nostre infants han tingut diferents interessos. Hem pogut observar com els servia per posar-se de genolls i provar d’enfilar-se; posar a prova el gateig en alçada i mirar d’aconseguir baixar un desnivell; rodolar per la rampa de cul, de panxa i d’esquena…; asseure’s i aprofitar per fer un descans de joc tot observant el que passa al voltant… I és que l’espai també ha de tenir un racó on poder explorar des de la calma, un racó amb contes, imatges, titelles , que els convida a mirar d’entendre el seu món des d’un altre perspectiva.

I per últim un dels racons que fomenta la curiositat innata que tenen els infants: el racó de les claus! Tot un repte de motricitat fina mirar de posar la clau dins el pany mentre mantenen l’equilibri dempeus. No és una gesta fàcil poder obrir la porta i es demostra que no només hi troben plaer en la repetició de les seves accions sinó que també hi esdevé l’aprenentatge.