El moviment a l’espai, ha canviat

Ara ja fa sis mesos que els vostres fills i filles van arribar a l’escola per primera vegada i com esteu veient i ho continuarem fent, estan en un procés de creixement i evolució en el que estan involucrats tots els aspectes de la seva vida: els físics, els emocionals, els cognitius i els socials. Però el gran canvi que hem observat al nostre espai, i volem que sigueu coneixedors, és el moviment. 

Quan van arribar gairebé tots tenien els mateixos moviments i les mateixes posicions. Però generalment es trobaven de panxa amunt i algú ja començava a gatejar. Ara al mes de març, el moviment ha canviat molt a l’espai i ho podeu comprovar a les fotos que adjuntem i veureu que tenim tota mena d’exemples.

Cliqueu aquí per veure més imatges

L’Aleix ara repta per la rampa i baixa practicant i prenent-se el seu temps; el Sega i el Lucas intenten seure a la cadira de tres posicions i cada dia es posen un nou repte; la Teresa es posa dreta a la rampa, ja que sembla que és el seu gran objectiu; l’Ona va reptant d’una punta de l’espai a l’altra per arribar a la barana on són les fotos que ella vol mirar i aconsegueix agafar-les; la Mariona va caminant per sobre de la rampa i decideix  pujar al cub i més tard asseure’s; el Fily amb ajuda de la tanca posa el genoll a terra i aconsegueix posar-se dret i el Bruno estira molt el seu braç per poder agafar un bol que es troba  a sobre de la tarima. 

I us preguntareu, què permet un desenvolupament autònom de la motricitat? Doncs, perquè això sigui possible, “són necessàries unes condicions concretes: cuidar el benestar global de l’infant, tant físic com emocional, no avançar postures a què l’infant no hagi arribat per ell mateix, no saltar-se etapes, no forçar, incitar ni fer-li fer al l’infant coses que encara no vol o no pot fer, donar temps, oferir un espai que sigui adequat i suficient, i proveir d’un ambient i un entorn segurs, interessants i facilitadors”.  (Extret del llibre de Sònia Klias “L’art de donar llibertat”). 

L’espai el tenim preparat perquè els infants puguin desplegar totes les seves capacitats pel que fa a nivell motor. Poden trobar diferents materials com: un puf per pujar-baixar-recolzar-se, una rampa amb cub, un calaix/tarima que té dues funcions pujar o ficar-se a dins, una barana per agafar-se i una tanca per ajudar-se a posar-se drets. Aquí poden fer, provar i repetir diferents moviments. Pel que fa a l’ambient no cada dia és igual, quan hi ha un ambient més calmat els infants estan més predisposats a moure’s molt més perquè es troben més a gust i amb la seguretat i tranquil·litat que necessiten per fer totes aquestes accions. Temps ens referim a deixar fer i no intervenir, ja que els infants necessiten trobar-se segurs per pujar a la rampa i potser un dia pugen només per observar, però no estan decidits a posar-se drets i llavors, necessiten més dies perquè això pugui passar. Adult que sigui present en tot moment per si necessites ajuda, per acompanyar encara que només sigui estant al seu costat, però sense interferir ni tan sols parlar si és necessari, respectant tot allò que els infants estan practicant i sobretot l’evolució natural i ritme de cadascú dels infants. Amb aquestes condicions concretes els infants poden portar a terme tots els moviments que han de fer per poder arribar a posar-se drets i per aconseguir tots els seus objectius, reptes i aprenentatges per continuar avançant en el seu desenvolupament integral. 

“El moviment és el primer llenguatge que desenvolupen els infants. Sobretot durant els primers dos anys de vida, necessiten el moviment per experimentar i integrar el coneixement tant d’ells mateixos com de l’entorn. També s’expressen i es comuniquen amb el moviment.” Llibre Sònia Klias “ L’art de donar llibertat”.