El joc lliure: materials desestructurats

A l’espai gran part dels materials de joc que oferim als infants són materials desestructurats, és a dir, elements que no tenen una funció única o específica, sinó que és el mateix infant qui dona la seva pròpia funcionalitat a aquell objecte. Materials sense una estructura tancada, i que permeten un gran ventall de possibilitats i el que és més important un ric joc lliure.

Els materials desestructurats permeten que els infants siguin els protagonistes del joc, el qual gira entorn de l’acció que l’infant realitza amb ell. Són materials que afavoreixen la seva creativitat, imaginació i potencien el desenvolupament integral del seu cervell, gràcies al fet que no són joguines amb unes instruccions o límits tancats. A través d’aquests materials el joc esdevé ric, infinit i il·limitat; un joc on tots els sentits es posen en funcionament, tacte, oïda, vista, olfacte… Un joc on l’acció espontània de l’infant esdevé el gran protagonista; qualsevol acció de joc és vàlida, sempre i quan sigui des del respecte a un mateix i als altres infants.

“Només jugant l’infant és capaç de ser creador i utilitzar la seva personalitat en plenitud.”

Bernad Aucoutier

El joc és innat en l’infant; és el mitjà pel qual aprèn i desenvolupa les seves capacitats motores, cognitives, socials i afectives.

A través del joc desestructurat l’infant de forma autònoma i lliure, raona, pensa, experimenta, descobreix… què produeixen les seves accions sobre aquell material: si el llenço fa so, si el deixo caure rodola; així com les característiques d’aquest: és dur, és tou, és fred, petit, gran, suau…

Alguns dels materials de joc que hem ofert a l’espai són: cadenes, claus, boixets, anelles de fusta i metàl·liques, taps de suro, papers reciclats triturats, rotlles de cartró, oueres, pots reciclats de diferents mides i materials, llaunes, pinces de fusta, trossos de cortines, troncs de fusta…

(Clica aquí per veure més imatges).

A l’escola facilitem l’espai, el temps i els materials perquè els infants descobreixin, experimentin, provin i tornin a provar. Cada infant és únic i per tal cal respectar la llibertat i la individualitat, aspectes essencials en el seu procés d’aprenentatge. En aquesta edat el joc està més centrat en el senits i el moviment. Un joc de caràcter individual, tot i que amb el pas dels dies sorgeixen més interaccions i moments de complicitat entre ells, ja que mostren més interès per compartir petites estones de joc amb els seus iguals: petits apropaments, mirades, somriures, carícies, abraçades… Al mateix temps, els conflictes també apareixen fruit de conviure i compartir l’espai, els materials i l’adult amb altres infants. A vegades sorgeixen conflictes que per si sols ja es resolen. L’interès per un objecte que té un company/a, deixa de ser un conflicte, ja que l’infant que tenia l’objecte el deixa, i per tant, l’objecte en qüestió i l’acció que s’estava fent amb ell ja no interessa a l’altre infant. El conflicte es resol per si sol, i no necesita la nostra intervenció.  D’altres conflictes si que és necessari i cal fer un acompanyament més directe, pel fet que són infants que encara no tenen el llenguatge per a poder gestionar i verbalitzar les emocions que puguin sorgir.

Observant el joc dels infants, hem vist que a l’espai Grallers, hi ha infants que es troben amb la fase oral del joc, realitzen un joc exploratori dels objectes a través de la boca: llepar, mossegar… D’altres el joc és centra en l’exploració dels objectes a través de les diferents accions sobre ells: ficar i treure, colpejar, llençar, omplir, buidar,  transvasar, transportar d’un espai a un altre… La seva acció es basa en assaig-error, provar i tornar a provar.

“Tots els aprenentatges més importants de la vida es fan jugant en la primera etapa de vida (0-6 anys).”

Francesco Tonucci.

A l’espai oferim diferents materials i espais de joc, per tal que l’infant pugui satisfer les seves necessitats i interessos en cada moment. Són els mateixos infants qui trien amb quin material jugar.

A l’espai trobem racons amb propostes motrius: la rampa, les cadires de posicions, la tarima… per a què els infants puguin enfilar-se, reptar, pujar, baixar, asseure’s, arrossegar, etc.

Un espai tou, el matalàs, on poder descansar, relaxar-se o mirar els contes i els àlbums de fotos. Tot i que també esdevé un espai per experimentar, explorar i posar a prova el seu cos.

Un espai on poder amagar-se i tenir el seu moment individual o també per compartir-ho amb els companys/es amb el joc del “tat”.

Un espai amb una taula o el moble de fusta amb propostes a partir de materials desestructurats com els que us hem explicat anteriorment.

Els racons i els materials que presentem a l’espai els anem canviant en funció de les necessitats i interessos observats.

 

Aprofitem l’escrit per presentar-vos les dues noves companyes que ens acompanyen a l’espai: la Victòria i la Maia. Benvingudes!