El joc d’experimentació, de manipulació i de descoberta

Tocar és vital i necessari per a saber com són les coses, quines són les característiques dels materials que es té a disposició… per això és tan important oferir el joc d’experimentació. Durant la manipulació en l’experimentació, els infants descobreixen aspectes importants sobre la capacitat dels diferents utensilis: la forma, la mida, el volum; com del material que manipulen: sec, humit, rugós, fi, enganxós… Aquestes propostes li proporcionen vivències sensorials i matemàtiques. Els infants es converteixen en els protagonistes del seu propi aprenentatge.

(cliqueu aquí per veure més imatges)

Durant l’última setmana de febrer hem organitzat l’espai per posar una taula d’experimentació, aquesta vegada de sorra de silici (de textura molt fina, seca i de color blanquinós a diferència de la que es poden trobar al sorral del pati gruixuda, humida si no li toca el sol i de color marró).

L’única consigna és que no podien desplaçar la sorra i els utensilis per tot l’espai, per seguretat, ja que la sorra tan fina en el terra de fusta rellisca i fa que hi hagi possibilitat de caure. Límit que van respectar bastant.

Així que a mesura que entraven dins de l’espai, encuriosits pel material diferent que hi havia a la taula d’altres dies s’anaven apropant.

Uns començaven a enfonsar les mans, la feien colar entre els dits, provaven les sensacions que genera la manipulació, altres traslladaven la sorra d’un costat a un altre amb les mans, a la mesura que anaven jugant es va generar més sorra a terra, que també per algun infant li va provocar jugar a passar el dit fent cercles a la vegada que deia: “ un peix”.

D’altres posaven a prova altres estratègies agafant sorra amb la cullera per després deixar-la caure a un recipient, fent transvasaments d’un pot a un altre. Aquestes accions satisfan una de les necessitats que tenen els infants en aquestes edats com és omplir i buidar repetidament.

Per un altre part, aquest joc d’experimentació és l’inici del pensament científic, a través d’un joc reflexiu i d’indagació, on els infants observen els elements, creen hipòtesis, fan petites recerques, comproven resultats…

Mentre juguen es crea un ambient tranquil, relaxat es posen en marxa l’atenció i la concentració.

Aquesta vegada ha estat amb sorra de silici, però podem oferir:

  • Safates d’experimentació amb elements de manipulació variats (farina, aigua, pòsit del cafè, pell de taronja triturada (que fa dies que anem guardant les tires de pell de taronja per poder triturar-les quan s’eixuguin) mill, confeti, escuma d’afaitar…).
  • Elements de manipulació variats, en funció del material que hi hagi per a manipular: embuts, culleres, pots, mànegues, xeringues, pipetes, sedassos, etc.