Contes i música amb la Mercè

La música i els contes ens acompanyen i són protagonistes durant molts moments del dia a dia; a partir dels jocs de falda, cantant cançons, mirant els contes, escoltant música, ballant… Però el divendres, contes i música, arriben plegats a l’espai amb la visita de la Mercè. Una visita molt especial i esperada per a totes les nenes i nens. 

Quan la Mercè entra per la porta la majoria dels infants s’asseuen i van agafant lloc per poder veure de ben a prop les seves propostes. 

Comença a sonar la música de “El matí” (obra de Peer Gynt, autor Grieg) i la Mercè desplega poc a poc una cinta llarga de colors i tot movent-la de forma circular, va saludant i dient “bon dia” a cada un dels infants i educadores presents. 

Després de la salutació, agafa una bossa de roba i en treu unes campanes de colors: la “do”, la “mi,” el “sol” i el “do”. Les toca per separat i un cop totes juntes. Els infants observen amb atenció cada un dels seus moviments.  Aquestes últimes setmanes s’hi ha afegit una de nova, la “si”. Les campanes ens acompanyen durant tota la sessió i la Mercè les utilitza quan vol captar l’atenció dels infants.  

Cliqueu aquí per veure totes les imatges

Tot seguit la Mercè presenta una sèrie de propostes, utilitzant diferents materials, suports, cançons, músiques, instruments i eines sensorials. Músiques d’estils ben diferents, música clàssica, jazz, música infantil, músiques tradicionals folklòriques… I contes de diferents tipologies: contes desplegables, contes 3D, contes imatgers… 

Propostes i materials que tenen com a objectiu estimular la seva capacitat d’atenció, el llenguatge, l’escolta atenta, la imaginació, la creativitat, el treball en l’àmbit cerebral, emocional i de valors. Però en definitiva, apropar els més petits a dos mons màgics com són la música i els contes, per tal que en puguin gaudir amb tots els seus sentits. A través de les sessions de sensibilització musical s’inicia el treball de conceptes musicals com el silenci, fort-fluix, ràpid-lent… Les propostes de la Mercè són obertes, són els propis infants els que trien si volen participar i en quin grau. 

Un cop acabades les propostes se segueix amb un dels rituals que posa punt final a la sessió de música. Sabeu quin és famílies? Potser a casa els vostres fills/es us han fet algun dels seus moviments. Mentre sona la “Contradansa” número 4 (obra 12 contradanses) de Beethoven, acompanyem la música amb uns moviments amb les mans on saludem, piquem les cames amb les dues mans, fem un petó a cada dit de la mà… S’ha de dir que quan ho fem, els infants es queden parats i observen amb molta atenció els nostres moviments. De mica en mica també s’animen a fer-ho, tot i que hem observat que ho fan més, en altres moments del dia i en situacions diferents. 

Les sessions han anat evolucionant des dels seu inici al mes d’octubre. Com veureu a les fotografies, en les primeres sessions, els infants seguien les sessions des de la distància i només alguns infants participaven tímidament; els altres preferien ser observadors. Però amb el pas dels dies aquest fet va canviar, i des del segon trimestre tots volen asseure’s ben a prop de la Mercè i participen activament en totes les seves propostes. Al llarg de totes les sessions s’ha creat un vincle fort i bonic entre ella i tots els infants. Les mirades amb timidesa dels primers dies han donat fruit a somriures, rialles i moments de complicitat molt especials.