L’alumnat de 3r d’ESO estudia les reaccions químiques

A la matèria optativa de Laboratori, els alumnes de 3r d’ESO seguim estudiant les reaccions químiques.

Algunes formes de saber que s’ha produït una reacció química és si observem la formació d’un sòlid o el despreniment d’un gas.

A les últimes dues sessions vam dur a terme dues reaccions on vam poder observar aquests dos fenòmens.

La primera reacció que vam estudiar va ser la de l’hidròxid de sodi () amb el sulfat de coure ().

Vam necessitar dos vasos de precipitats amb aigua i vam dissoldre una cullerada d’hidròxid de sodi (transparent) i una cullerada de sulfat de coure en l’altre (color blau).

Quan vam afegir una mica de la solució d’hidròxid de sodi sobre la dissolució del sulfat de coure es va formar un sòlid de color blau amb l’aparença del cotó fluix de sucre de les fires.

La reacció que té lloc és la següent:

En barrejar l’hidròxid de sodi () amb el sulfat de coure (), s’obté el sulfat de sodi () i l’hidròxid de coure (), aquest últim és el sòlid que es forma.

La segona reacció que vam dur a terme va ser la de barrejar zinc () amb àcid clorhídric ().

Vam posar un tros de zinc en un tub d’assaig i amb una pipeta vam afegir unes gotes d’àcid clorhídric.

Ràpidament es van formar bombolles, com quan acabem de servir-nos en un got aigua amb gas.La reacció que té lloc és la següent:

A partir del zinc i l’àcid clorhídric es forma clorur de zinc () i hidrògen gas (), que és el que observem amb les bombolles.

Ha estat una sessió molt divertida i interessant!

precip-3er

zinchcl1-3er