El Parlament de Catalunya, el juliol de 2010, declarà els escacs d’utilitat pública i n’insta al Govern de la Generalitat a difondre’ls, sobretot en l’àmbit educatiu, lúdic i de la salut.
Posteriorment, el juliol de 2012, el Parlament Europeu fa pública una declaració instant els diferents membres de la Comunitat Europea a introduir en els seus sistemes edcatius el programa “Escacs a l’escola”.
A partir d’aquest moment, un total de 104 escoles catalanes comencen a promoure els escacs com a eina educativa en horari lectiu. El projecte escacs a l’escola permet a aquests centres participants poder desenvolupar a través dels escacs aspectes com la concentració, el càlcul mental, l’orientació espacial, la memòria, les habilitats lingüístiques o la resolució dels propis problemes i la posterior presa de decisions.
La iniciativa està impulsada pel Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs, i es va iniciar el passat curs escolar 2012-2013 en els diferents centres de Catalunya.
El nostre centre es va voler adherir a la proposta feta pel Departament als centres educatius que hi volguessin participar. Així per tant, el curs 2013-2014 es va introduir com a eina educativa de 1r a 6è de primària.
És per a quest motiu, doncs que vàrem introdïr els escacs dins l’àmbit curricular d’educació primària, i dins de l’horari lectiu.
L’objectiu principal és aconseguir que l’alumnat acabi l’educació primària jugant correctament als escacs, així com fomentar el seu valor educatiu.
Així doncs, es pretén aprendre el moviemnt de les peces i les normes bàsiques del joc tot treballant la capacitat de concentració, i d’atenció, el càlcul mental, la creativitat, la imaginació i la lateralitat i l’orientació espacial. A més a més aprendre a resoldre els propis problemes i prendre decisions fomentant els valors com el respecte, l’hobestedat, l’empatia i l’autoestima. Tot això respectant el propi torn i el saber esperar.
Els docents del nostre centre són els encarregats d’impartir les sessions d’escacs a l’alumnat durant una hora setmanal a cada curs, amb un desdoblament del grup classe. És a dir, la meitat del grup va a l’aula d’escacs mentrestant l’altra meitat es queda a la seva aula impartint metodologia TIC.
L’aula on s’imarteixen les sessions d’escacs és un espai adequat per a tal fi: una aula preparada amb tot el material necessari per poder aprendre a jugar a escacs. Disposem d’un escaquer imantat genat, fixat a la paret de l’aula, i altres escaquers amb les seves peces amb els quals l’alumnat fica en pràctica els coneixements adquirits durant les classes teòriques.
Els continguts treballats per l’alumnat durant la sessió són diversos: la terminologia dels escacs, les peces i els moviments de les mateixes, el vaor que té cada peça, l’escac i mat, la disposició de les peces en l’escaquer, les simetries i les àrres de l’escaquer entre d’altres.
Així per tant, podem treballar continguts dins l’àrea de les matemàtiques com són per exemple: L’orientació espacial, les identificacions, el pensament lògic i matemàtic, les operacions matemàtiques, etc. Però també treballem continguts de l’àrea de llengua com l’interpretació d’imatges, la comprensió de textos a través de la lectura i la cerca d’informació i l’expressió oral.