D’Scratch a la robòtica amb mBot

 

Bona tarda a tothom!

Per nosaltres és una passada poder estar avui aquí.  Estem nerviosos ja que és la primera vegada que parlem per un gran públic, fora del que normalment fem a l’escola. Així que si ens equivoquem, ens quedem en blanc o alguna cosa semblant sabem que vosaltres ens sabreu perdonar.

Volem agrair la nostra estada aquí en primer lloc al Servei Educatiu de Castelldefels i especialment a l’Antoni Alberich per proporcionar-nos l’oportunitat de ser-hi avui aquí per mostrar-vos els treballs que hem fet al cole.

També volem agrair a la nostra escola, l’escola Margalló, així com al Juan, que ens hagi escollit a nosaltres com a representació de l’escola i de la classe per fer aquest recorregut aquesta tarda.

I per últim donar les gràcies a tots els nostres companys de sisè A i B que també els hi hagués agradat estar aquí amb vosaltres i que han participat activament en tots i cadascun dels projectes que avui us presentarem.

A l’escola Margalló som una escola de barri, molt xula, perquè està al costat del parc natural del Garraf. Molt antiga, ja fa 34 anys que hi és. I amb pocs recursos, amb uns ordinadors del Jurassic, i com diu el Juan, sense LAN transformada, tot i que nosaltres no tenim ni idea de que vol dir això. Tot i així ens hem aventurat en treballar la robòtica i la programació.

Fa pocs dies ens vam preguntar perquè fem programació i robòtica a l’escola. Tenim un bon grapat de respostes…

Una d’elles és perquè el nostre mestre va arribar a l’escola. (…) Perquè serveix per adaptar-nos al futur, ja que la farem servir en el nostre dia a dia. Perquè és divertida!

Perquè ens ajuda a ser imaginatius, a ser creatius, podem fer els nostres videojocs i històries, els podem compartir i que els altres nens i nenes de la classe els vegin… i també els altres nens i nenes de Catalunya, i d’Espanya i… de tot el món.

Però fins arribar al final del projecte i treballar la robòtica i la programació… com va començar tot?

Després d’aprendre les coses bàsiques d’Scratch, quina pinta tenia, com s’accedeix a la web, de crear el nostre usuari, com es feien servir el blocs bàsics de programació… van començar amb una primera activitat… Us enrecordeu companys?

La primera de les activitats va ser crear una petita història, o acudit entre dos personatges. Ara us mostrarem una activitat en la seva versió 2.0 que hem preparat expressament per aquesta conferència perquè us podeu fer una idea del que buscàvem. Ara veure un acudit en el qual els protagonistes són la Júlia i el Pau.

Amb aquesta activitat havien experimentat amb els diferents vestits dels personatges, havien fet servir els bloc de espera, i digues per poder fer parlar als personatges. Tanmateix van veure també com podem canviar d’escenari.

La segona d’aquestes activitats va ser crear un joc de caçar a la bruixa… cadascú de nosaltres va decidir que caçava i aquí us mostren també un exemple de joc. Aquí el joc de l’Anjie!

Amb aquesta activitat havien experimentat amb personatges que es mouen per la pantalla. Van aprendre a amagar-los i mostrar-los. Van aprendre a fer bucles i variables. Van aprendre que volia dir la paraula BUCLE i que volia dir VARIABLE. Però sobretot sobretot, ens van divertir fent-ho.

Després de unes quantes activitats preliminars ja estaven preparats per fer els nostres propis projectes… aquí un exemple en el que la Varvara ens explica els eixos de coordenades…

O la Mar Serrano amb aquest joc de vestir al Dani!

I així vas ser com a poc a poc van anar aprenent més i més sobre Scratch. Fins que finalment van buscar el repte i final de projecte del curs passat, quan estaven a cinquè.

Durant unes bones sessions van estar treballant, fent un projecte per a un concurs, l’Scratch Challenge. Un concurs promocionat i fet per mSchools en el que se’ns planteja el repte de fer un joc d’Scratch que tinguès com a temàtica: “De gran vull ser…”

Després de treballar força van enviar quatre dels nostres projectes al concurs… i sabeu que?… De 580 treballs que es van enviar al concurs de tot arreu de Catalunya, nosaltres, l’Escola Margalló, van ser uns dels finalistes.

A continuació us ensenyarem també el nostre projecte guanyador realitzat per la Varvara, el Marc, la Júlia i el Jesús.

Els nostres companys de classe van poder anar a la final que es va celebrar a La Farga de l’Hospitalet a final de curs. Durant el matí juntament amb els altres finalistes van estar competint desenvolupant un projecte Scratch. No van guanyar, però es van endur una experiència inigualable.

 

Aquest curs, 2018/2019, hem fet sisè, i això de l’Scratch ho tenim ja mastegat i van donar un petit gran salt. Vam introduir la Robòtica amb mBot.

I per què robòtica…

I per què mBot?

Mbot és un robot bastant econòmic i amb recanvis disponibles.

Mbot permet el muntatge i desmuntatge, així com poder afegir-li peces tant de mbot, com de lego, com les que tu vulguis fer amb un impressora 3d o paper i cartró que també va molt bé.

Mbot és un robot compacte que inclou la majoria de sensors bàsics i actuadors que pot tenir un robot. Sensor d’ultrasons per detectar distàncies, sensor de llum, sensor seguidor de linea (o detector de blanc i negre). A més se li podem afegir altres sensors que poden ampliar la nostra experiència.

I com deiem, també actuadors. Dos motors independents, un comandament a distància per infrarojos, un botó configurable, un altaveu amb el que reproduir sons, tres llums leds, i una pantalla led de 8×16 completament configurable.

Tot això, connectat a una placa arduino que pot funcionar amb piles o bateria.

Però el més interessant de tot va ser… que quasi no va ser necessari aprendre a programar-lo, perquè es pot programar amb Mblock un programeta idèntic a Scratch.

 

Així que van desenvolupar diferents activitats per veure com anava el robot.

La primera de les activitats va ser fer el muntatge de l’Mbot. El muntatge no és massa complicat, però van haver de fer servir un tornavís i seguir les instruccions com el que monta un moble de l’Ikea.

El robot ve programat amb dos programes per defecte que van fer servir per conèixer si havíem fet el muntatge correctament.

El primer dels programes fa servir el sensor d’ultrasons i imita un robot RUMBA. Quan troba un objecte davant, s’acaba desviant del seu camí. Un dels nostres primers errors va ser muntar els motors al contrari. De forma que el robot es desplaça cap al darrere.

El segon dels errors abans de trobar la clau del seu funcionament va ser connectar també de forma incorrecta els sensors. Ara el robot ja funcionava, i es desplaçava cap a endavant però en trobar un objecte, xocava contra ell.

Una vegada muntat, vam provar el segon programa predeterminat el seguidor de línia. I vam descobrir amb Scratch com estava programat.

Una vegada que el robot estava perfectament muntat vam començar a experimentar amb els motors. Fent carreres i un joc de petanca que a continuació us mostrem.

Una altra de les activitats que vam fer, va ser fer servir i combinar l’altaveu incorporat i els tres llums led. Fent música i llums amb el robot. A continuació us mostrem un vídeo de l’Edgar i l’Octavio amb la seva creació musical.

Una altra de les activitats va ser fer una alarma detectora de moviment. A continuació l’Àlex us ensenya un petit vídeo de mostra.

Com que a poc a poc ens anàvem familiaritzant amb el robot, va arribar el moment de tornar a desmontar el nostre mBot i fer noves creacions, des de zero, aplicant el que havíem après. De forma que van pensar que podríem preparar una sèrie de miniprojectes per les portes obertes de l’escola que a continuació us ensenyarem.

 

Per una banda un sensor de benvinguda, a la porta d’entrada a l’aula d’Informàtica.

Va ser superdivertit veure com els pares entràvem a la classe i el robot els saludava.

 

Per una altra banda van agafar una caseta de nines de una de les aules d’infantil i la vam transformar en una casa intel·ligent, detectora de quantitat de llum.

 

Vam preparar un circuit entre tota la classe de Fòrmula 1, amb el seu circuit de Montmeló.

 

També, amb Makey Makey vam fer el ja clàssic Piano que avui us hem portat per ensenyar-vos-lo. Ens encanta poder tocar-lo entre dos o tres persones.

 

I avui ens trobem aquí. Fent-vos una petita mostra de tot el que hem treballat en aquests dos cursos. Per nosaltres aquest és el final del nostre projecte. El fet de poder mostrar-vos la nostra feina ens fa feliços. I ens omple d’orgull i satisfacció.

Amb la programació i la robòtica, hem fet llengua, hem fet mates, medi, plàstica, electrònica, però el que més hem fet és passar-ho d’allò més bé.

 

Moltes moltes gràcies per la vostra atenció.