Quan entrem escoltem… Semifinalistes!

Aquests dies escoltarem a les Tanxugueiras, segur n’heu sentit a parlar. És un dels grups participants a les semifinals que optava a pujar als escenaris del Festival de la Cançó d’Eurovisió.

Les Tanxugueiras és un trio de pandeireteiras gallegues. La seva música s’engloba en el gènere de la música tradicional gallega i folk. Amb tot, tracten de donar a les peces una sonoritat més moderna, que l’aproximen a l’estil de la world music o fins i tot del pop. Així mateix, busquen emfatitzar temes com l’empoderament de la dona.

I és que com us dèiem, elles són pandeireteiras, és a dir, utilitzen panderetes com a principal acompanyament instrumental. Les formacions de pandeireteiras tenen el seu origen en el treball i ajuda mútua realitzada en la societat agrària abans del segle XIX.

Durant la Guerra Civil espanyola i els canvis socials de la postguerra les celebracions tradicionals gairebé van desaparèixer i amb elles la música de les pandeireteiras. Però a la dècada dels 70, una nova generació va reprendre els treball de recopilació. A poc a poc, s’ha recuperat part del folklore, i avui, les Tanxugueires segueixen aquest llegat.

Si ja heu escoltat la cançó, heu identificat que canten en la seva llengua materna, el gallec. De fet, aquest mateix 21 de febrer se celebra el dia internacional de la llengua materna. La diversitat lingüística es troba cada vegada més amenaçada amb un gran nombre de llengües que van desapareixent.

La cançó Terra de les Tanxugueiras reconforta amb aquest format de festa i tradició, cultura i arrels.

El català, la nostra llengua materna majoritàriament, és l’única cosa que ens fa imprescindibles i únics al món. Avui, també és una de les llengües més amenaçades. La volem deixar perdre? Quines cançons coneixeu i us agraden en català? Sabeu quantes llengües maternes més tenim a l’escola?

La llengua és allò que ens fa i sense llengua no som.