Quan entrem escoltem … “La cavalcada de les valquíries” de Richard Wagner

I ja que som al 2013, és obligat parlar d’un autor del que aquest any se’n parlarà molt, perquè se’n celebra el 200 aniversari del seu naixement, en Richard Wagner (Leipzig, 1813 – Venècia, 1883) : fou un compositor d’òpera, director d’orquestra i teòric musical alemany. Creador del drama musical i renovador del gènere operístic. A partir de Wagner s’inicia un predomini del drama sobre la música. Wagner, desitjós de plasmar a l’escena les seves idees dramàtiques i filosòfiques, es converteix en el seu propi llibretista, del que resulta la figura completa del poeta-dramaturg-compositor. En les seves composicions, sobretot a les darreres, hi destaquen l’orquestració rica i l’ús elaborat dels leitmotiv: temes associats amb personatges o situacions específiques. Aquest fet va tenir una forta influència a gran part de la música de les pel·lícules del segle XX. Home apassionat pels seus ideals, egocèntric i dominant, Wagner va portar una vida agitada i va encendre polèmiques a tot arreu. Gràcies al mecenatge del rei Lluís II de Baviera, va edificar a Bayreuth la Festspielhaus, el teatre on s’estrenarien les seves principals obres i on es continuen representant anualment. És curiós saber que va ser el primer en fer tancar les llums del teatre, per a concentrar l’atenció del públic… això si, les cadires eren ben incòmodes per a què no s’adormissin!!!

Escoltarem “La cavalcada de les valquíries”, que forma part de l’òpera “La valquíria”, la qual és la segona de les quatre òperes del cicle titulat “L’anell del nibelung”. Està basada en la mitologia nòrdica. Les valquíries són importants personatges femenins. Eren filles d’Odí, i eren boniques i fortes guerreres amb la capacitat de curar qualsevol lesió. La seva tasca consistia en portar al Valhalla els herois caiguts en batalla. Allí els atenien servint hidromel i deleitant-los amb la seva bellesa. Les valquíries eren guerreres verges (skjaldmö) i la seva residència habitual era el Wingolf, situat al costat del Valhalla. Les valquíries eren comandades per la deessa Freyja.

Apa, a gaudir de Wagner!