2a Xerrada Conferència Terra: Alimentació i societat al Vallès Medieval

Alimentació i societat al Vallès Medieval

Conferència de Jaume Vilaginés

El dimecres 18 d’abril els alumnes de batxillerat vam rebre una cordial visita per part de Jaume Vilaginés Segura, historiador i antic alumne del centre, per tal de realitzar la segona conferència del Projecte Terra.

La conferència tractava principalment de la dieta del Vallès entre els segles X-XII. Vilaginés va explicar l’origen d’aquest dieta que provenia o bé de la dieta romana (dieta bàsicament vegetal, amb la vinya, olivera i cereals com a pilars) o bé de la dieta germànica (amb la carn com a pilar). La dieta romana va ser la que va assolir el poble ras menjant cereals, hortalisses, llet… En canvi, el model de dieta germànica va ser seguida per l’aristocràcia medieval, que menjava carn, i en abundància, per indicar el seu estatus social. Així, es va imposar el seu model fent que el poble produís aquests productes per pagar-li. L’aristocràcia consumia aliments com carn de porc i aviram, pa blanc, vi… I un cop el poble es va poder permetre menjar aliments més luxosos com “la carn” van començar a cuidar la seva cuina amb diferents espècies exòtiques com ho era el pebre en la seva època. Tot aquest moviment de demanda, d’aliments en aquest cas, se li coneix com feudalisme el qual es va veure impulsat gràcies als miles, pagesos convertits al vassallatge, que obligaven al poble a pagar els impostos.

Una conferència molt interessant que va ser seguida de moltes preguntes per part dels estudiants i que en Jaume Vilaginés va anar contestant puntualment.

Pau Rodríguez de San Nicolás, de 1r Batxillerat