Expos i arts a Barcelona

Els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat artístic hem anat a Barcelona a veure diverses exposicions al CaixaForum i a la Fundació Miró. Totes elles, exposicions interessants i molt relacionades amb el contingut de les assignatures que s’imparteixen a l’institut. Els alumnes de 1r han fet un viatge per vuit premières als teatres principals d’Europa per entendre el context històric particular de cada òpera i la relació que té amb la ciutat. L’òpera combina totes les disciplines de l’art i ha estat i és el reflex de moments històrics de canvi i revolució, reflex des d’un punt de vista emocional, cultural, polític, social i econòmic. Al llarg del temps, diferents ciutats han acollit i impulsat obres en les quals la política conflueix amb la música, el disseny i la producció. Les estrenes d’aquestes òperes serveixen de fil narratiu per recórrer la vida urbana a Europa durant els últims quatre segles i entendre l’entorn propi de cadascuna d’aquestes obres i, a la vegada, connecta passat, present i futur gràcies a la complicitat entre la música i les peces procedents de més de trenta institucions diferents, des de vestits i partitures fins a gravats i escenografies. A més, el recorregut comptava amb un sistema de so que el converteix en una experiència immersiva.

La segona exposició l’hem visitat tant els alumnes de 1r com els de 2n, una exposició que tracta sobre la Càmera i la Ciutat, a partir del treball de fotògrafs i cineastes que han disseccionat la metròpoli i que plantegen diferents escenaris de la vida urbana. Les relacions entre fotografia i ciutat són molt més complexes. Les fotografies són relats que parlen de l’eufòria de la metròpoli i de la soledat de la ciutat moderna, de la guerra i de la reconciliació, de la protesta i del canvi, també de l’autoafirmació als carrers. Les històries són molt variades, i abasten des del naixement i el creixement de la ciutat fins a la melancolia generada pel seu declivi, passant pel seu paper com a punt de trobada o per la vigilància exercida sobre els ciutadans en aquesta aldea global de la nostra era digital. Una barreja de fotografies històriques, com la icònica sèrie “París de nit” de Brassaï, les estampes surrealistes de Cartier-Bresson, obres contemporànies com els projectes de Philippe-Lorca diCorcia o Barbara Probst. Per últim, l’exposició s’obre cap al futur, on situa el carrer en l’era de la globalització des del punt de vista de Paola Yacoub o el carrer virtual de Google Street View sota el prisma de Viktoria Binschtok.

Finalment, els alumnes de 2n han anat a la Fundació Miró. Joan Miró és un dels artistes més importants del segle xx. El seu estil de formes simples i colors elementals defineix un univers artístic propi. La seva peculiar manera de fer, la mida de les obres, l’efectivitat del color, l’expressiva aplicació que fa de la pintura i la integració d’objectes en l’obra d’art el converteixen en un clar exemple de la sensibilitat artística moderna.

Núria Sales i Soler
Departament de Dibuix