5a Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II

La tarda d’ahir divendres va tenir lloc, al Teatre de Blanes, la 5a Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II.

Aquesta mostra de treballs de recerca pretén ser un punt de trobada entre estudiants de batxillerat dels diferents instituts de la zona, per tal que puguin compartir i difondre les seves investigacions.

La Mostra té l’objectiu de reconèixer l’esforç realitzat per l’alumnat i el professorat que el tutoritza. Els treballs presentats passen un procés de selecció previ realitzat per cadascun dels centres participants, en el qual es valoren la creativitat, la innovació i l’aplicació de diferents estratègies de recerca.

A l’edició d’enguany hem tingut la presentació de setze treballs de recerca d’alumnes de batxillerat de vuit instituts de La Selva II. Com no podia ser d’altra manera, l’Ins. Ramon Coll i Rodés no va faltar a la cita. Els nostres meritoris representants van ser l’alumna del B2B l’Odalís Fernandez, acompanyada de la seva tutora de TdR, la professora del Dpt. de ViP Montse Martínez, i l’alumne del B2A Andreu Carbonell, acompanyat també de la seva tutora de TdR, la professora del Dpt. de Ciències Experimentals Gemma Pujós. I, encara més, l’acompanyament es va estendre fins a les grades, on l’Odalís i l’Andreu comptaven amb el suport de companys de 1r de batxillerat i de 4t d’ESO, així com de diversos membres del claustre: la nostra directora del centre, Lluïsa Peralta, la coordinadora de batxillerat, Montse Reguant, la tutora del B2A, María José González, i qui ara us escriu aquesta entrada al web, Juanjo González.

Per a conèixer una mica de què han tractat les seves investigacions en els àmbits de les arts i de l’alimentació, respectivament, us transcric les paraules dels mateixos investigadors:

Escriu l’Odalís: «Conduïda pel meu desig de convertir-me en il·lustradora en un futur, vaig decidir que el meu treball consistiria precisament en això, en un projecte d’il·lustració. La primera part del treball era informar-me sobre el tema. Primer havia de deixar clar què era la il·lustració, quins tipus de llibres il·lustrats hi ha i d’on venen (quan es van publicar els primers, on i amb quina intenció). Després que la part teòrica em deixés clar què estava fent, havia de decidir com duria a terme la part pràctica. Finalment, vaig decidir fer un conte il·lustrat juvenil en el qual intento mostrar el procés de creació en el qual jo, personalment, em submergeixo i l’expressió “donar-ho tot per complir els teus somnis”. Per fer això, faig ús de les metàfores visuals i escrites, submergides sota l’escenari d’una representació de ballet anomenat Absència».

Escriu l’Andreu: «El treball consisteix a treure a la llum la part fosca d’un producte d’àmbit quotidià, que coneix molta part de la població, i informar del que passa realment darrere del que hi ha a l’abast dels nostres ulls. Aquest producte és l’Actimel, famós per ajudar les nostres defenses i el nostre sistema immunitari gràcies al seu contingut. El treball, a part d’informar sobre la trajectòria d’aquest probiòtic al llarg dels anys, des dels inicis fins a l’actualitat, també ha volgut informar de la seva vertadera funció i quin és el veritable element que aporta aquesta propietat. A la part pràctica s’ha volgut realitzar un estudi placebo, com va fer la multinacional Danone, i comparar els resultats obtinguts, a part d’una pràctica de laboratori per poder observar els microorganismes vius que conté. També s’han analitzat diferents anuncis de diferents anys i s’ha pogut observar com ha anat evolucionant la publicitat d’aquest producte al llarg dels anys i com s’ha anat enfocant de cara al públic.»