PROJECTE TEATRAL

El projecte teatre es treballa dins del Pla d’Acció Tutorial i des del  departament de Llengua i Literatura Castellana. Aquestes activitats constitueixen una bona estratègia de cohesió dels grups a la vegada que es treballen les competències comunicatives en llengua oral i les arts escèniques. Es treballen obres clàssiques i d’actualitat, que fomenten la reflexió, el respecte, el diàleg i la participació responsable.

PROJECTE TEATRE A L’AULA

PDF PROJECTE TEATRE

L’activitat implica en un procés teatral a TOTS ELS ALUMNES DE L’ESO  de la següent forma:

• Com a actors o actrius de la representació.
  • Com a espectadors actius que assisteixen a la mateixa i reflexionen abans i després sobre el que l’obra i els intèrprets plantegen.
ELS OBJECTIUS DEL PROJECTE TEATRE SÓN ELS SEGÜENTS:
  • Practicar l’expressió oral en totes les seves facetes: dicció, emoció, llenguatge no verbal…
  • Abordar conflictes de l’ésser humà i de la societat sobre els quals els adolescents han de començar a reflexionar.
  • Fer  una reflexió profunda sobre el llenguatge,   l’intèrpret ha d’entendre no només el significat de les paraules sinó també quins interessos hi ha sota d’aquestes paraules en una determinada situació, quins desitjos o quines pors.
  •  Fer una interpretació coral  de tots els alumnes d’una classe com a actors i actrius, per a evitar el protagonisme, afavorir el treball col·lectiu i implicar a tot un grup-aula en la representació
  • Contribuir a la formació de la persona en els valors que configuren una societat més justa, lliure, solidària i tolerant.

LES OBRES ADAPTADES SÓN QUATRE I S’AGRUPEN EN DOS BLOCS, ELS QUALS ES TREBALLEN EN CURSOS ALTERNS:

BLOC 1

Antígona, que aborda el conflicte llei / justícia. Per ser representada per dos  grups de segon d’ESO davant dels altres segons i dels grups de primer.

Teatro del Holocausto, espectacle que adapta dues novel·les i una obra de teatre sobre aquest tema: Paradero desconocido de Katherine Kresman taylor ,  Tú no regresaste de Marceline Loridan-Ivens i Himmelweg de Juan Mayorga. Aquest espectacle concebut com a lectura teatralitzada pretén reflexionar sobre humanitat i barbàrie. Per ser representada per dos grups de tercer davant dels altres tercers i dels grups de segon.

BLOC 2

Esto no es un juego,  sobre el tema del bullying.   Per ser representada per dos  grups de segon d’ESO davant dels altres segons i dels grups de primer.

Patera, sobre el tema dels refugiats. Per ser representada per dos grups de tercer davant dels altres tercers i dels grups de segon.

OBJECTIU FINAL DEL PROJECTE

En acabar l’ESO, tots els alumnes i les alumnes hauran tingut l’oportunitat de participar com a intèrprets en una obra de teatre i, com a espectadors actius, en un mínim de tres.

Totes les representacions van acompanyades d’unes activitats didàctiques: reflexions escrites i exposicions orals amb relació als temes que tracten les obres. Ho duen a terme els alumnes- espectadors per a implicar-los de forma directa en l’espectacle i també com treball d’expressió oral i escrita.

Per tant, l’activitat està pensada com un projecte transversal; implica a tot l’alumnat d’ESO: actors, actrius i espectadors i es treballen les competències des d’un enfocament globalitzat.

Sempre que sigui  possible, com a cinquena obra,  es  treballarà  Mujeres Lorquianas, selecció de textos pertanyents a les següents obres de Lorca: Yerma, Bodas de Sangre i Doña Rosita la Soltera i fonamentalment La casa de Bernarda Alba. Aquest espectacle aborda el tema de la llibertat de l’individu i el drama de la dona en la societat patriarcal. En aquest espectacle treballen conjuntament el seminari de filosofia i el departament de castellà a partir del treball de recerca de quart d’ESO.