Visita pedagògica al CREA (Community of Research on Excellence for All) a l’Escola de Persones Adultes La Verneda-Sant Martí i a l’Escola Joaquim Ruyra

L’institut Serra de Miramar, juntament amb IES Roces (Xixón) i IES Veles e Vents (Gandia), forma part d’un projecte del MEC (Ministeri d’Educació i Ciència) “Agrupació de Centres Educatius: Transformació de Centres Educatius en Comunitat d’Aprenentatge” amb l’objectiu de consolidar el Projecte d’Innovació Educativa Comunitat d’Aprenentatge al Serra de Miramar

Comunitat d’Aprenentatge és un projecte dirigit a l’excel·lència per a totes i tots sense distinció que s’origina en el context educatiu en el marc de la pedagogia crítica i el gir dialògic de les ciències socials. Es tracta d’un projecte dirigit a les comunitats de totes les etapes educatives i que introdueix dues claus essencials com són la participació educativa de tota la comunitat i la diversitat i qualitat de les interaccions amb l’objectiu de generar els millors aprenentatges per a tot l’alumnat. Per això introdueix les Actuacions Educatives d’Èxit (AEE) validades per la Comunitat Científica Internacional a més de comptar amb dues resolucions del Parlament Europeu. Aquestes estan dirigides a tots els àmbits de l’aprenentatge i asseguren un treball educatiu centrat en la millora dels aprenentatges instrumentals, la millora de la convivència i l’augment de la participació de les famílies.

El passat dijous 22 i divendres 23 de febrer alguns professors i professores del Serra de Miramar van visitar el CREA, centre de Recerca Educativa de la Universitat de Barcelona, per conèixer les investigacions que actualment duu a terme en relació a la prevenció de la violència de gènere. Les doctores: Marta Soler, Rosa Valls, Elena Duque i Sandra Girbés en van ser les ponents.

L’Escola de Persones Adultes La Verneda-Sant Martí, ens va rebre per explicar-nos els seus orígens, com s’organitzen i com implementen les Actuacions Educatives d’Èxit. Alguns dels participants i voluntaris del projecte ens van donar el seu punt de vista quan fan tertúlies dialògiques literàries, grups interactius o pel que fa al model dialògic de prevenció i violencia de gènere. La Verneda-Sant Martí ha publicat la seva experiencia en Comunitats d’Aprenentatge i l’impacte en la formació acadèmica dels participants en les revistes educatives més prestigioses del món com la Harvard Business Review o la Cambridge Journal Education.

A l’Escola Joaquim Ruyra, escola pública que destaca a Catalunya pels alts resultats acadèmics en les proves de competències bàsiques i l’alt nivell de convivència en el centre, ens van permetre observar el funcionament i l’organització de la seva Comunitat d’Aprenentatge. L’alumnat i els voluntaris ens va explicar què fan i com s’organitzen per poder dur a terme aquestes dinàmiques interactives de grups interactius i les seves tertúlies dialògiques literàries grupals.

Volem agrair a tota la comunitat educativa del CREA, la Verneda i al Ruyra l’acollida, i l’experiència viscuda i aprofitar l’avinentesa per fer una crida a tots els familiars de l’Institut Serra de Miramar així com també a totes les persones jubilades o estudiants de l’Alt Camp a formar part de la borsa de voluntariat del centre i poder participar de la nostra Comunitat i de les nostres Actuacions Educatives d’Èxit.